سمات البيئة الصفية المؤثرة في التحصيل الرياضي لدى طلاب الصف الرابع الابتدائي في كل من المملكة العربية السعودية والصين وكوريا الجنوبية وفقًا لنتائج دراسة التوجهات الدولية TIMSS 2023 Characteristics of Classroom Environment in Mathematics Lessons Affecting Mathematical Achievement among Fourth Grade Students in kingdom of Saudi Arabia, China,  and  Sout

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ تعليم الرياصيات - كلية التربية - جامعة الملك سعود

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة أبرز سمات البيئة الصفية المؤثرة في التحصيل الرياضي لدى طلاب الصف الرابع الابتدائي بمقارنتها بين كل من: المملكة العربية السعودية والصين (تايبيه)، وكوريا الجنوبية، وذلك وفقا للمنهج الوصفي السببي المقارن، عبر تحليل بيانات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS 2023) المتاحة في موقع الهيئة الدولية لتقويم التحصيل التربوي (IEA) . وشمل أفراد البحث جميع طلاب الصف الرابع المشاركين في الدراسة من تلك الدول الثلاث.  وأظهر تحليل الانحدار المتعدد أن سمة الوضوح التعليمي تفسر 5% من التباين في التحصيل الرياضي بالسعودية والصين، و8% في كوريا الجنوبية، وأن السمات الأكثر تأثيرًا هي: "أفهم بسهولة شرح معلمي" و"معلمي جيد في شرح الرياضيات"، بينما أظهرت سمات مثل: طلب عرض ما تعلمه الطالب أو شرح إجاباته؛ تأثيرات سلبية قد ترتبط بالثقافة التعليمية. أيضا أظهر تحليل الانحدار المتعدد أن سمة السلوك الصفي غير المنضبط تفسر نسبة ضئيلة من التباين في التحصيل 3% السعودية، و1% الصين وكوريا الجنوبية. وأن السمات الأكثر تأثيرًا هي: "هناك كثير من الضوضاء التي تمنع الطلاب من العمل بشكل جيد" و "يُقاطع الطلاب المُعلم" وذلك في الدول الثلاث. وأن معظم السمات الأخرى لم تظهر تأثيرًا دالًا أو كان متباينًا. في حين أظهر تحليل التباين الثنائي عدم وجود دلالة إحصائية للتفاعل بين مستوى الوضوح التعليمي والجنس في الدول الثلاث. وهذا يعني أن الوضوح التعليمي لم يؤثر بشكل مختلف على تحصيل الذكور والإناث. وأيضا عدم وجود دلالة إحصائية للتفاعل بين السلوك الصفي غير المنضبط في دروس الرياضيات والجنس في الدول الثلاث.
The aim of the study was to identify the most prominent characteristics of the classroom environment that influence the mathematical achievement of fourth-grade students in Saudi Arabia, China (Taipei), and South Korea, by comparing them using a comparative descriptive causal approach, through analyzing data from the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2009). Using a comparative descriptive causal approach. This was done by analyzing data from the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2003) available on the website of the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) website. The research included all fourth-grade students participating in the study from those three countries.  Multiple regression analysis showed that the trait of educational clarity explains 5% of the variance in mathematics achievement in Saudi Arabia and China, and 8% in South Korea. That the most influential traits are: ‘I easily understand my teacher's explanations’ and ‘My teacher is good at explaining mathematics,’ while characteristics such as asking students to demonstrate what they have learned or explain their answers showed negative effects that may be related to the educational culture. The multiple regression analysis also showed that the trait of unruly classroom behavior explains a small proportion of the variation in achievement: 3% in Saudi Arabia and 1% in China and South Korea. The most influential traits are: ‘There is a lot of noise that prevents students from working well’ and ‘Students interrupt the teacher’ in all three countries. Most other traits showed no significant effect or varied. Meanwhile, the two-way analysis of variance showed no statistical significance for the interaction between educational clarity and gender in the three countries. This means that educational clarity did not affect the achievement of males and females differently. There was also no statistical significance for the interaction between disruptive classroom behavior in mathematics lessons and gender in the three countries.

الكلمات الرئيسية