تصورات طلاب الكلية التطبيقية نحو دمج الجلسات التعليمية التفاعلية باستخدام ChatGPT في تعلم القسمة المطولة: دراسة بمنهج مزجي Applied College Students’ Perceptions of Integrating Interactive Instructional Sessions Using ChatGPT in Learning Long Division: A Mixed-Methods Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد -جامعة أم القرى

المستخلص

شهد التعليم الجامعي في السنوات الأخيرة تحولات كبيرة نتيجة تطور أدوات الذكاء الاصطناعي، ومن أبرزها أداة ChatGPT التي توفر تفاعلًا لغويًا فوريًا يمكن توظيفه في دعم تعلم المفاهيم الرياضية. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تصورات طلاب الكلية التطبيقية نحو دمج الجلسات التعليمية التفاعلية باستخدام ChatGPT في تعلم القسمة المطولة، من خلال استراتيجية تعليمية قائمة على مطالبات منظمة. استخدمت الدراسة المنهج المزجي، حيث شارك 21 طالبًا في الجزء الكمي، وتم تطبيق استبانة تقيس ثلاثة أبعاد للتصورات: الاتجاه نحو الأداة، تأثيرها على التعلم، ومستوى التفاعل الناتج عنها. كما أُجريت مقابلات شبه مقننة مع عينة فرعية من 10 طلاب للكشف عن المميزات والتحديات المدركة. أظهرت النتائج الكمية اتجاهات إيجابية نحو استخدام ChatGPT، مع تأثير واضح على الفهم والمشاركة. أما البيانات النوعية فكشفت عن سبع موضوعات تمثل أربع مزايا أساسية (سهولة الوصول، التفاعل الفوري، توليد الأمثلة، دعم الفهم)، وثلاثة تحديات (الاعتماد الزائد، تباين جودة الإجابات، غياب الإشراف المباشر). كما أسفرت الدراسة عن إعداد دليل إرشادي تطبيقي لمساعدة المعلمين على تصميم جلسات تفاعلية قائمة على المطالبات التعليمية المنظمة باستخدام ChatGPT، بما يعزز الفهم المفاهيمي والمهارات الإجرائية لدى الطلاب.وتوصي الدراسة بتبني استراتيجيات تعليمية تدمج أدوات الذكاء الاصطناعي بطرائق مخططة تعزز التعلم الذاتي والتأمل في الفهم، مع تدريب الطلاب على الاستخدام الواعي والناقد لهذه الأدوات.
In recent years, higher education has witnessed significant transformations due to the development of artificial intelligence tools, most notably ChatGPT, which offers instant linguistic interaction that can be leveraged to support the learning of mathematical concepts. This study aimed to explore the perceptions of college students who applied for admission to integrate interactive instructional sessions using ChatGPT to learn long division, through an instructional strategy based on structured prompts. A mixed-methods design was employed, with the quantitative phase involving 21 students who responded to a questionnaire measuring three dimensions of perception: attitude toward the tool, its perceived impact on learning, and the level of interaction it generated. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with a subset of 10 students to identify perceived advantages and challenges. Quantitative results revealed positive attitudes toward the use of ChatGPT, with clear impacts on understanding and engagement. Qualitative analysis identified seven themes, including four key advantages (easy access, instant interaction, example generation, and conceptual support) and three main challenges (over-reliance, inconsistent answer quality, and lack of direct supervision). The study also resulted in the development of a practical instructional guide to support teachers in designing interactive sessions based on structured prompts using ChatGPT, aiming to enhance students' conceptual understanding and procedural skills. The study recommends adopting instructional strategies that integrate AI tools in a planned manner to promote self-directed learning and reflective understanding, while training students to use such tools critically and responsibly.

الكلمات الرئيسية