أثر استراتيجية التفكير فوق المعرفي في تدريس الرياضيات علي تنمية الرغبة المنتجة لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية The effect of metacognitive thinking strategy in teaching mathematics on developing productive desire of preparatory stage students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم رياضيات (المرحلة الإعدادية)- ادارة ميت غمرالتعليمية

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ كلية التربية – جامعة الزقازيق

3 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة الزقازيق

10.21608/armin.2024.373678

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي تحديد أثراستراتيجية التفكير فوق المعرفي علي تنمية الرغبة المنتجة  في الرياضيات لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ،واتبع البحث الحالي المنهج التجريبي، حيث تكونت عينة البحث من(60) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، وتم تقسيمهما إلي مجموعتين الأولي المجموعة التجريبية وتكونت من (30) تلميذاً وتلميذة (تدرس باستخدام استراتيجية التفكير فوق المعرفي)، والأخري المجموعة الضابطة وتكونت من(30) تلميذاً وتلميذة (تدرس بالطريقة المعتادة). وقد تضمنت أدوات البحث مقياس الرغبة المنتجة في الرياضيات، وتم تطبيقه علي المجموعتين قبلياً للتأكد من تكافؤ المجموعتين، وبعدياً لتحديد دلالة الفروق بين متوسطات درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية . وكانت نتائج البحث تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية (الذين درسوا باستخدام استراتيجية التفكير فوق المعرفي) علي تلاميذ المجموعة الضابطة الذين درسوا باستخدام (الطريقة المعتادة ).
وتوصل البحث الحالي إلي وجود أثر كبيرلاستخدام استراتيجية التفكير فوق المعرفي علي تنمية الرغبة المنتجة لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي. وأوصي البحث بضرورة توظيف استراتيجية التفكير فوق المعرفي في تعليم الرياضيات من قبل المعلمين والمشرفين وتدريب المعلمين لتوظيف الرغبة المنتجة عند تدريسهم للرياضيات، وتضمين كتب الرياضيات تدريبات وأنشطة لتنمية الرغبة المنتجة في الرياضيات، كما دعا البحث إلي إجراء بحث حول استخدام استراتيجية التفكير فوق المعرفي في تدريس مواد دراسية أخري وفي نطاق أوسع وغيرها من طرق التدريس الحديثة في تنمية الرغبة المنتجة في الرياضيات لدي المتعلمين.
 The aim of the current research is to determine the effect of the metacognitive thinking strategy on developing proficiency in mathematics among preperoty school students. The research sample consisted of 60 second-year middle school students, and they were divided into two groups. The first was the experimental group, consisting of 30 students (taught using the metacognitive thinking strategy), and the second was the control group, consisting of 30 students (taught in the usual way). The research tool included a measure of productive desire in mathematics for the fifth dimension. It was applied to the two groups beforehand to ensure the equality of the two groups, and afterward to determine the significance of the differences between the average scores of the control and experimental groups. The current research found that there is a significant impact of using the metacognitive thinking strategy on developing the productive desire in mathematics among second-year middle school students. The research recommended the necessity of employing the metacognitive thinking strategy in teaching mathematics by teachers and supervisors and training teachers to employ the productive dessire when teaching mathematics, and for mathematics books to include exercises and activities to develop the productive desir in mathematics. The research also called for conducting research on the use of the metacognitive thinking strategy in teaching subjects. Other studies on a larger scale and other modern teaching methods in developing the productive desire of mathematics proficiency among learners.

الكلمات الرئيسية