برنامج قائم على التعلم الخبراتي لتنمية القدرة على دعم الكفاح المُنتِج في الرياضيات والرشاقة المعرفية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية A Program Based on Experiential Learning to Develop The Ability of Supporting the Productive Struggle in Mathematics and Cognitive Agility for Student Teachers in the Faculty of Education.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات بكلية التربية جامعة عين شمس

10.21608/armin.2024.373676

المستخلص

   هدف البحث الحالي إلى قياس فعالية برنامج مقترح قائم على التعلم الخبراتي في تنمية القدرة على دعم الكفاح المُنتِج في الرياضيات والرشاقة المعرفية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية، ولتحقيق لذلك قام الباحثان بتحديد ممارسات دعم الكفاح المنتج، ثم تحديد أسس البرنامج المقترح، ثم بناء البرنامج المقترح وأدوات التقويم التى تمثلت في: مقياس القدرة على دعم الكفاح المنتج، ومقياس الرشاقة المعرفية، واعتمد البحث على التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة، حيث تألفت عينة البحث من (32) طالب معلم بالفرقة الرابعة شعبة رياضيات، وتم تطبيق أدوات التقويم قبليًا، ثم تقديم البرنامج المقترح، وبعد الانتهاء تم تطبيق أدوات التقويم بعديًا. وأشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (05,0 ≤ α)  بين متوسطي درجات الطلاب مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لكل من مقياس القدرة على دعم الكفاح المنتج في الرياضيات ومقياس الرشاقة المعرفية لصالح التطبيق البعدي، وهذا يؤكد فاعلية البرنامج القائم على التعلم الخبراتي في تنمية القدرة على دعم الكفاح المُنتِج في الرياضيات والرشاقة المعرفية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.
The aim of the current research is to measure the effectiveness of a program based on experiential learning in developing the ability of  supporting the productive struggle in mathematics and cognitive agility for student teachers in mathematics department in the Faculty of Education. To achieve this goal, the two researchers identified the foundations on which the program is based, then built the program and evaluation tools for the research, which are:  The ability of supporting productive struggle scale, cognitive agility scale. The research used the pre/post one-group experimental design, where the research sample consisted of (32) student teachers in mathematics department in the faculty of education. The research tools were applied before teaching the program, then the proposed program was presented, and after completing teaching the program the research tools were applied later. The implementation of the field experimentation followed by data monitoring, statistical analyzing, and research results discussion. The results of the study showed the effectiveness of the program based on experiential learning in developing the abilty of supporting the productive struggle in mathematics and cognitive agility for student teachers in mathematics department in the faculty of education.

الكلمات الرئيسية