استخدام استراتيجية البنتاجرام فى تدريس الرياضيات لتنمية الذكاء المنطقى الرياضى والكفاح المنتج لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Using the Pentagram Strategy in Teaching Mathematics to Develop Logical Mathematical Intelligence and Productive Struggle among Preparatory Stage Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بكلية التربية بالوادى الجديد قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية البنتاجرام فى تدريس الرياضيات لتنمية الذكاء المنطقى الرياضى والكفاح المنتج لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى ، وتكونت عينة البحث الأساسية من (80) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الثانى الإعدادى بإدارة الداخلة التعليمية بمحافظة الوادى الجديد، وتم تقسيمهم إلى  مجموعتين : إحداهما تجريبية درست المحتوى باستخدام استراتيجية البنتاجرام والأخرى ضابطة درست بالطريقة المعتادة ، والمجموعة التجريبية تتكون من(40 تلميذاً وتلميذة بمدرسة نجيب محفوظ الإعدادية)، والمجموعة الضابطة تتكون من (40 تلميذاً وتلميذة بمدرسة الفتح الإعدادية) ، ولتحقيق الهدف من البحث تم إعداد  اختبار للذكاء المنطقى الرياضي ،ومقياس للكفاح المنتج ، وتصميم مواد البحث المتمثلة فى دليل للمعلم وسجل نشاط للتلميذ ، وطبقت أدوات ومواد البحث على مجموعة من تلاميذ الصف الثانى الإعدادى، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية استخدام استراتيجية البنتاجرام فى تنمية الذكاء المنطقى الرياضي والكفاح المنتج لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادى، مما يؤكد على وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى القياس البعدى لاختبار الذكاء المنطقى الرياضى ومقياس الكفاح المنتج لصالح المجموعة التجريبية ، وفى ضوء ما أسفرت عنه النتائج يوصى البحث بضرورة عقد دورات تدريبية لمعلمي الرياضيات؛لتدريبهم على استخدام استراتيجية البنتاجرام فى تدريس الرياضيات،و لتشجيع تلاميذهم على البحث ، والاستقصاء ، واستخدام مصادر المعرفة ، وتدريبهم أيضا على تنمية الذكاء المنطقى الرياضي وكيفية إثارة الكفاح المنتج وتنميته لدى المتعلمين .
   The aim of this research is to identify the effectiveness of using the Pentagram strategy in teaching mathematics to develop logical mathematical intelligence and productive struggle among second preparatory grade students. The primary research sample consisted of 80 male and female students from the second preparatory grade at Al-Dakhla Educational Administration in Al-Wadi Al-Jadid Governorate. They were divided into two groups: one experimental group studied the content using the Pentagram strategy, while the other control group studied using the conventional method. The experimental group consisted of 40 students from Naguib Mahfouz Preparatory School, and the control group consisted of 40 students from Al-Fateh Preparatory School. To achieve the research objective, an intelligence test and a measure of productive struggle were prepared. The research materials included a teacher's guide and a student activity record. The research tools and materials were applied to a group of second preparatory grade students. The research results indicated the effectiveness of using the Pentagram strategy in developing logical mathematical intelligence and productive struggle among second preparatory grade students. This confirms the presence of a statistically significant difference at a level of (0.01) between the average scores of the experimental group and the control group in the dimensional measurement of the test of logical mathematical intelligence and the measure of productive struggle in favor of the experimental group. In light of the results, the research recommends the necessity of holding training courses for mathematics teachers to train them on using the Pentagram strategy in teaching mathematics, to encourage their students to research, explore, and use sources of knowledge, and also to train them in developing logical mathematical intelligence and how to stimulate and develop productive struggle among learners.

الكلمات الرئيسية