تطوير مناهج الرياضيات فى ضوء معايير اقتصاد المعرفة لتنمية الفهم الرياضي العميق وحب الاستطلاع المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية Developing mathematics curricula in the light of Knowledge economy standards to develop the deep mathematical understanding and Curiosity Epistemic of preparatory stage Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث تحديد مدى تضمين مناهج الرياضيات بالمرحلة الإعدادية لمعايير اقتصاد المعرفة، ووضع تصور مقترح لتطوير المناهج فى ضوء المعايير، والتعرف على فاعلية وحدة مطورة من وحدات التصور المقترح فى تنمية مهارات الفهم الرياضي العميق وحب الاستطلاع المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، واتبع بالبحث المنهج الوصفي فى وصف نتائج تحليل محتوى الرياضيات بالمرحلة الإعدادية، وتحددت مواد البحث فى قائمة بمعايير اقتصاد المعرفة وقائمة بمهارات الفهم الرياضي العميق، والتصور المقترح لتطوير مناهج الرياضيات بالمرحلة الإعدادية، وكتيب الطالب ودليل المعلم لوحدة مطورة " الهندسة والقياس" وتمثلت أدوات البحث فى استمارة تحليل محتوى مناهج الرياضيات فى ضوء معايير اقتصاد المعرفة واختبار مهارات الفهم الرياضي العميق ومقياس حب الاستطلاع المعرفي، ثم اتبع فى البحث المنهج التجريبي تصميم المجموعتين المتكافئتين، حيث تم تصميم وحدة مطورة قائمة على معايير اقتصاد المعرفة وطبقت على مجموعة من تلاميذ الصف الأول بالمرحلة الإعدادية عددها (33) طالباً، وتوصلت نتائج البحث إلى قصور مناهج الرياضيات بالمرحلة الإعدادية فى تضمين معايير اقتصاد المعرفة، وفاعلية الوحدة المطورة فى تنمية مهارات الفهم الرياضي العميق وحب الاستطلاع المعرفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وفى ضوء النتائج وضعت مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.
The objective of the study was to determine the extent to which Knowledge economy standards are included in mathematics curricula of preparatory stage. It also aimed at proposing a framework for developing the curriculum according to these standards and identifying the effectiveness of a developed unit based on Knowledge economy standards in developing deep mathematical understanding and Curiosity Epistemic of preparatory stage. The descriptive research methodology was utilized in describing the results of analyzing the content of mathematics curricula of preparatory stage. The study’s instructional materials included a list of Knowledge economy standards and a list of deep mathematical understanding skills , the proposed framework for developing mathematics curricula of preparatory stage, the student booklet, and the teacher's guide for the developed unit "geometry and measurement". Instruments were two forms for analyzing the content of mathematics curricula according to Knowledge economy standards, test of  deep mathematical understanding skills and scale of Curiosity Epistemic. and the research followed the experimental method, two group design, where a developed unit was designed based on the Knowledge economy standards and was applied to a group of (33) first-grade students in the preparatory stage. Results showed a shortage related to standards of Knowledge economy in mathematics curricula of preparatory stage, Accordingly, I proposed a framework as well as a set of recommendations and directions for future research.