أثر برنامج تدريبي مقترح قائم على البرنامج الدولي لتقييم الطلاب (PISA) في تطوير الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية وتنمية الثقافة الرياضية لدى طلابهم A Proposed Training Program Based on the International Student Assessment Assessment (PISA) To Develop the Teaching Practices of High School Mathematics Teachers and Its Impact on the Develop

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة تعليم نجران - وزارة التعليم

2 كلية التربية - جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث إلى بناء برنامج تدريبي مقترح قائم على إطار البرنامج الدولي لتقييم الطلاب (PISA)، والكشف عن أثر البرنامج على تطوير الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات، وتنمية الثقافة الرياضية لدى طلابهم في الصف الأول الثانوي. ولتحقيق أهداف البحث؛ استخدم الباحثان المنهج الوصفي لبناء قائمة الممارسات التدريسية في إطار (PISA)، وبحث الاحتياجات التدريبية لدى المعلمين باستخدام استبانة الاحتياجات التدريبية؛ ثم المنهج شبه التجريبي، للمجموعة الواحدة للمعلمين ذات القياسين القبلي والبعدي باستخدام بطاقة الملاحظة، وكذلك المجموعة الواحدة للطلاب ذات القياسين القبلي والبعدي باستخدام اختبار الثقافة الرياضية. تكونت عينة المعلمين من (26) معلماً، بينما تكونت عينة الطلاب من (103) طالبا من طلاب الصف الأول الثانوي. أظهرت النتائج الاحتياج التدريبي المرتفع لدى معلمي الرياضيات لتطوير ممارساتهم التدريسية في إطار (PISA)؛ كما بينت النتائج أثراً إيجابياً للبرنامج التدريبي على تطوير الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات، وأظهرت النتائج أيضاً تنمية الثقافة الرياضية لدى الطلاب بعد التحاق معلميهم بالبرنامج التدريبي. وفي ضوء تلك النتائج قُدمت بعض التوصيات منها: الاستفادة من البرنامج التدريبي المقترح في إطار (PISA) لتطوير الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات، وتقويم الطلاب في الثقافة الرياضية في إطار (PISA).
The research aimed to design a proposed training program based on the Program for International Student Assessment (PISA), and to investigate the impact of the program on developing the teaching practices of mathematics teachers and developing the mathematical literacy of their students in the first secondary grade. To achieve the research objectives, the researcher used the descriptive approach to build a list of teaching practices within the framework of (PISA), and to study the training needs of teachers using the training needs questionnaire. The researcher also used the semi-experimental approach for one group of teachers with two pre and post measurements using the observation card, as well as one group for students with two pre and post measurements using the mathematical literacy test. The sample of teachers consisted of (26) teachers, and the sample of students consisted of (103) students from the first secondary grade. The results showed a high training need for mathematics teachers to develop their teaching practices within the framework of (PISA). The results also showed a positive impact of the training program on developing the teaching practices of mathematics teachers and on developing the mathematical literacy of their students within the framework of (PISA). In the light of these results, some recommendations were made, including making use of the proposed training program within the framework of (PISA) to develop teaching practices for mathematics teachers, evaluating students in mathematical literacy within the framework of (PISA).

الكلمات الرئيسية