فاعلية استراتيجية تدريس مقترحة لاستخلاص واستخدام الأدلة على تفكير الطلاب في تنمية دِقّة حل المسألة وتطوّر استراتيجية الحل لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي Effectiveness of A Proposed Teaching Strategy for Elicit and Use Evidence of Students Thinking in Developing Problem-Solving Accuracy and Solution Strategy Sophistication Among 5th Grade Elementary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم ـ الإدارة العامة للتعليم بالقصيم

2 أستاذ تعليم الرياضيات بجامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استراتيجية تدريس مقترحة لاستخلاص واستخدام الأدلة على تفكير الطلاب في تنمية دِقّة حل المسألة وتطوّر استراتيجية الحل لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي. ووظفت الدراسة المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، حيث تم بناء استراتيجية التدريس المقترحة وإعداد دليل المعلم لوحدة الضرب وفق الاستراتيجية المقترحة، ومن ثم تطبيقها وقياس فاعليتها. وتكوّنت عينة الدراسة من (60) طالب من طلاب الصف الخامس الابتدائي، حيث تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتعيينهم عشوائيًا في مجموعتين: تجريبية من (30) طالبًا من مدرسة رواق الابتدائية، درسوا وفق الاستراتيجية المقترحة، وضابطة من (30) طالبًا من مدرسة ربيعة بن كعب الابتدائية، درسوا بالطريقة المعتادة. ولجمع البيانات؛ استخدمت الدراسة أداة اختبار لقياس دِقّة حل المسألة وتطوّر استراتيجية الحل لدى الطلاب في وحدة الضرب. وتوصلت الدراسة إلى فاعلية استراتيجية التدريس المقترحة لاستخلاص واستخدام الأدلة على تفكير الطلاب في تنمية دِقّة حل المسألة وتطوّر استراتيجية الحل لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي عند مستوى دلالة ()، وبحجم تأثير كبير وفاعلية مقبولة، حيث أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة () بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لاختبار دِقّة حل المسألة، ولاختبار تطوّر استراتيجية الحل، لصالح المجموعة التجريبية. ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة () بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي – البعدي) لاختبار دِقّة حل المسألة، ولاختبار تطوّر استراتيجية الحل، لصالح القياس البعدي. وبناء على تلك النتائج؛ قدّمت الدراسة مجموعة من التوصيات لمعلمي الرياضيات ومطوري المناهج ومسؤولي التدريب في وزارة التعليم، كما قدّمت عدد من المقترحات البحثية ذات العلاقة بموضوع الدراسة.
Abstract: The study aimed to reveal the effectiveness of a proposed teaching strategy for elicit and use evidence of students thinking in developing problem-solving accuracy and solution strategy sophistication among 5th grade elementary school students. The study employed the quasi- experiment design, where the proposed teaching strategy was construct, and prepared a multiplication unit teacher’s guide according it, then, applied and measured its effectiveness. For collect data, the study used: a test for measure problem-solving accuracy and solution strategy sophistication in multiplication unit. The sample in the study consisted of (60) students from the fifth grade primary students, where they were selected by a random sampling, and randomly assigned to two groups: experimental group of (30) students from Riwaq primary school, who were taught according to the proposed strategy, and a control group of (30) students from Rabia bin Kaab primary school, who were taught by the usual method. The results showed the effectiveness of a proposed teaching strategy for elicit and use evidence of students thinking in developing problem-solving accuracy and solution strategy sophistication among 5th grade elementary school students at significance level () with a large effect and acceptable effectiveness. Results also showed, that there were statistically significant difference at level of () between the scores means of the experimental and control groups students, in post-application of the problem-solving accuracy and  the solution strategy sophistication tests, in favor of the experimental group, There were also, statistically significant difference at level of () between the scores means of the experimental group students, in the pre-post applications of the problem-solving accuracy and the solution strategy sophistication tests, in favor of the post test. Based on its findings, the study provided a set of recommendations to mathematics teachers, and curriculum developers, training in the Ministry of Education. Moreover, it provided a number of research proposals related to the subject of the study.

الكلمات الرئيسية