أثر استخدام تطبيق جيوجبرا GeoGebra في تدريس وحدة التماثل على التحصيل الهندسي والدافعية نحو تعلم الهندسة لدى طلبة الصف السابع الأساسي بسلطنة عمان The impact of using GeoGebra software to teach symmetry on 7th-grade students’ achievement and motivation toward learning Geometry in Oman.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم المناهج والتدريس جامعة السلطان قابوس

2 معلم رياضيات

3 طالبة بكالوريوس

المستخلص

سعت الدراسة للبحث عن أثر توظيف تطبيق الجيوجبرا GeoGebra في تدريس وحدة التماثل على التحصيل الهندسي والدافعية نحو تعلم الهندسة لدى طلبة الصف السابع الأساسي بمحافظة مسقط بسلطنة عمان. تبنى البحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي على عينة مكونة من (133) طالبا منهم (63) طالبة من طالبات مدرسة أصيلة بنت قيس البوسعيدية للتعليم الأساسي (5-8)، و(70) طالب من طلاب مدرسة أنس بن النضر للتعليم الأساسي) 6-10). انقسمت العينة لمجموعتين مجموعة تجريبية ب(67) طالبا وطالبة تلقت تدريس الوحدة باستخدام تطبيق الجيوجبرا، ومجموعة ضابطة ب (66) طالبا وطالبة تلقت تدريسها بالطرق التقليدية. وتكونت كل مجموعة من شعبتين: شعبة للإناث وشعبة للذكور، لتحقيق أغراض البحث تم تطبيق اختبار تحصيلي في الهندسة قبلي وبعدي على المجموعتين مكون من (30) سؤالا، وتم تطبيق مقياس الدافعية المكون من (33) مفردة موزعة على(5) أبعاد بعد تدريس المجموعتين. كما أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل الهندسي والدافعية لصالح المجموعة التجريبية.
في ضوء نتائج البحث التي أوصت الباحثات بعمل دورات تدريبية وورش عمل لصقل وتطوير مهارات معلمي الرياضيات في استخدام تطبيق جيوجبرا GeoGebra وغيره من برامج الهندسة التفاعلية في مناهج الرياضيات. كما أكد البحث على أهمية توظيف البرامج والتطبيقات التعليمية في تدريس مواد أخرى لإيجاد طرق مبتكرة تربط التكنولوجيا بالعملية التعليمية.
This study examines the impact of using the GeoGebra program on the geometric achievement and motivation of seventh-grade students in Muscat Governorate, Oman, when used to teach the symmetry unit. The researchers conducted a experimental study with a quasi-experemental design with a sample size of (133) students, including (63) female students from Asila bint Qais Al Busaidi Basic Education School (5-8) and (70) male students from Anas Bin Al Nadr Basic Education School (6-10). The sample was divided into two groups: an experimental group with (67) students that were taught using Geogebra and a control group with (66) students that were taught using traditional methods. each group has two sections: one section for females and the other one for males.
To achieve the study's purposes, a pre-and-post test of the geometric achievement and a post-test of the motivation scale consisting of (30) and (33) questions, respectively, were administered to both groups. The results showed a significant difference in the mean scores of the experimental and control groups in the achievement test and motivation scale in favor of the experimental group.
Based on the results of the study, it is recommended to conduct training courses and workshops to enhance the skills of mathematics teachers in using interactive programs and apps like GeoGebra and integrating them into teaching and mathematics curricula. The study also encourages the use of educational programs and apps in teaching other subjects, thus finding innovative ways to incorporate technology into the education process.

الكلمات الرئيسية