التعلم المُنظَّم ذاتياً وعلاقته بقلق الرياضيات والنهوض الأكاديمي لدى طلبة جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز Self-regulated learning and its relationship to mathematics anxiety and academic buoyancy among students of Prince Sattam bin Abdulaziz University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارك بكلية التربية بالخرج جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز المملكة العربية السعودية

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دلالة العلاقات الارتباطية بين قلق الرياضيات وكل من النهوض الأكاديمي والتعلم المنظم ذاتياً لدى طلبة جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز، والتحقق من مطابقة النموذج البنائي للمتغيرات الثلاثة، واشتملت أدوات الدراسة على توظيف مقياس قلق الرياضيات (Juniati & Budayasa, 2020)، ومقياس التعلم المنظم ذاتياً (Purdie et al., 1996)، ومقياس النهوض الأكاديمي (Piosang, 2016) بعد ترجمتها وتكييفها، وتكونت عينة الدراسة من (1112) طالباً وطالبةً من المنتظمين في برامج الجامعة بالمقر الرئيس بمحافظة الخرج، خلال الفصل الدراسي الثالث من العام الجامعي 1444هـ. وكشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين النهوض الأكاديمي والتعلم المنظم ذاتياً لدى طلبة الجامعة، ووجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً بين النهوض الأكاديمي وقلق الرياضيات، كما حقق النموذج البنائي للعلاقة بين قلق الرياضيات والتعلم المنظم ذاتياً والنهوض الأكاديمي مطابقةً جيدةً لبيانات عينة الدراسة، مع وجود تأثير مباشر دال إحصائياً للتعلم المنظم ذاتياً على كل من: النهوض الأكاديمي وقلق الرياضيات، بالإضافة إلى وجود تأثير دال إحصائياً لمتغيري النوع والكلية على كل من: النهوض الأكاديمي، وقلق الرياضيات، والتعلم المنظم ذاتياً.
Abstract:
The study aimed  to reveal  the significance of the correlations between mathematics anxiety and both academic buoyancy and self-regulated learning among students  of Prince Sattam bin Abdulaziz University, and to verify the conformity of the structural model to the three variables, and the study tools included employing the Math Anxiety Scale (Juniati & Budayasa, 2020), the self-regulated learning Scale (Purdie et al., 1996), and the Academic buoyancy Scale (Piosang,  2016)  after being translated and adapted, and the study sample consisted of (1112) male and female students  who are regular in the university's  programs at the headquarters in Al-Kharj Governorate,  during the third semester of the academic year 1444 AH. The results found a statistically significant positive correlation between academic buoyancy and Self-regulated learning among university students, and a statistically significant negative correlation between academic buoyancy and mathematics anxiety. The structural model of the relationship between mathematics anxiety, Self-regulated learning and academic buoyancy also achieved a good match for the study sample data, with a statistically significant direct effect of Self-regulated learning on both academic buoyancy and mathematics anxiety, in addition to a statistically significant effect of the gender and college variable on academic buoyancy, mathematics anxiety, and Self-regulated learning.

الكلمات الرئيسية