استخدام استراتيجية التعلم البنائي السباعي (7S'E) في تنمية المعرفة المفاهيمية والرغبة المنتجة لدى طلاب المرحلة الثانوية Using a Strategy The Seven-Stage Constructive Learning (7s'E) In Developing Conceptual Knowledge and Productive Dispoition by Secondary SchoolStudents

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية التعلم البنائي السباعي في تنمية المعرفة المفاهيمية والرغبة المنتجة لدى طلاب المرحلة الثانوية؛ ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي. وتکونت عينة الدراسة من (65) طالبًا من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدينة مکة المکرمة، اختيروا بالطريقة العشوائية العنقودية، وموزعين على مجموعتين؛ أحدهما: تجريبية تکونت من (34) طالبًا، والأخرى: ضابطة تکونت من (31) طالبًا. وأعدّ الباحث أداتي قياس طبقهما على مجموعتي الدراسة تمثلت في اختبار المعرفة المفاهيمية ومقياس الرغبة المنتجة. وتوصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى دلالة (α  0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة المفاهيمية ومقياس الرغبة المنتجة ولصالح المجموعة التجريبية. وأوصت الدراسة بالاستفادة من استراتيجية التعلم البنائي السباعي عند تطوير مناهج الرياضيات، وبناء أدلة المعلمين الإرشادية. وتدريب معلمي الرياضيات على هذه الاستراتيجية التدريسية إعدادًا وتنفيذًا وتقويمًا، مع تفعيل الوسائل والتقنيات الداعمة له.
The study aimed to identify the effect of employing the Seven-Stage Constructive Learning Strategy in Developing conceptual knowledge and productive disposition by secondary school students.
To achieve this objective the researcher followed the experimental method which is based upon the quasi-experimental design. The study sample consisted of (65) second-grade high school students in the Holy City of Makkah. These students were selected randomly through cluster sampling way and then distributed into two groups: the experimental which comprised (34) students, and control with (31) students. The researcher designed two measuring instruments administered to the two groups of the study. These measurement tools represented the conceptual knowledge test and the productive disposition measure.
The study found a statistically significant difference at the significance level of (α ≤ 0.05) between the mean scores of the experimental and the control groups students in the post-administration of the conceptual knowledge test and the productive disposition measure in favor of the experimental group students.
The study recommended taking advantage of the seven-stage constructive learning Strategy in the development of mathematics curricula, as well as constructing teacher guides; teachers also need to be trained in using this instructional Strategy in terms of its preparation, execution, and assessment, along with activating the means and techniques supporting it.

الكلمات الرئيسية