بناء برنامج في التبليط وروابطه الرياضية والفنية وقياس فاعلية تدريسه باستخدام العصف الذهني الإلکتروني في تنمية الحس الهندسي وفهم وتذوق جمال الرياضيات لدي تلاميذ المرحلة الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس – کلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث إلي دراسة فاعلية تدريس (برنامج في التبليط وروابطه الرياضية والفنية  باستخدام العصف الذهني الإلکتروني في تنمية الحس الهندسي وفهم وتذوق جمال الرياضيات لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية)
وتکونت عينة البحث من 32 تلميذ وتلميذة،حيث استخدم البحث المنهج شبه التجريبي مع تصميم المجموعة الواحدة من خلال (التطبيق القبلي والتطبيق البعدي)،وذلک بتطبيق أدوات البحث علي المجموعة المحددة قبليا ثم تطبيق البرنامج ثم تطبيق أدوات البحث علي نفس المجموعة بعدياً حيث أن التلاميذ لم يسبق لهم دراسة محتوي البرنامج من قبل.
أعدت الباحثة برنامج في التبليط وروابطه الرياضية والفنية وقامت بتدريسه باستخدام العصف الذهني الإلکتروني،وتم استخدام برنامج (GSP) Geometry’s Sketchpad
 کما أعدت الباحثة اختبارا في فهم أساسيات التبليط، واختبار حس هندسي، ومقياس تذوق جمال الرياضيات.
وأشارت نتائج البحث إلي:
1- جود فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ عند مستوى دلاله (0.01)، فى القياس القبلى والبعدي للاختبار فهم أساسيات التبليط،وذلک لصالح التطبيق البعدى الأمر الذى يشير إلى تمکن التلاميذ من أساسيات التبليط .
2- جود فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ عند مستوى دلاله (0.01)،فى القياس القبلى والبعدي للاختبار الحس الهندسي،وذلک لصالح التطبيق البعدى الأمر الذى يشير إلى فاعلية البرنامج في تنمية الحس الهندسي لدي تلاميذ مجموعة البحث.
3- جود فرق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ عند مستوى دلاله (0.01)، فى القياس القبلى والبعدي لمقياس تذوق جمال الرياضيات، وذلک لصالح التطبيق البعدى الأمر الذى يشير إلى فاعلية البرنامج في تنمية تذوق جمال الرياضيات لدي تلاميذ مجموعة البحث.
The research aimed at studying the effectiveness of teaching a program in tessellation and its mathematical and aesthetic connections using electronic brainstorming in developing geometric sense and comprehension and appreciation of the mathematical beauty for primary stage students.
 Thirty two students participated in the study. Experimental method, one group design was used through pre/post application. Instruments were applied on the study participants before the program, the program was applied, and then the instruments were applied on the same group after the program – the students have not studied the program content before the study.
The researcher designed a program in tessellation and its mathematical and aesthetic connections and taught it using electronic brainstorming and Geometry’s Sketchpad (GSP) program. The researcher also designed a test of tessellation basics comprehension, a test of geometric sense, and a rubric for mathematical beauty appreciation. The results indicated that:
1-      There is a statistically significant difference at the 0.01level between the students’ mean scores in the pre and post-application of the tessellation basics comprehension test in favor of the post-application which indicates the students’ competency in tessellation basics.
2-      There is a statistically significant difference at the 0.01level between the students’ mean scores in the pre and post-application of the geometric sense test in favor of the post-application which indicates the program’s effectiveness in developing the geometric sense for the study participants.
3-    There is a statistically significant difference at the 0.01level between the students’ mean scores in the pre and post-application of the mathematical beauty appreciation rubric in favor of the post-application which indicates the program’s effectiveness in developing the mathematical beauty appreciation for the study participants.

الكلمات الرئيسية