فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية الأداء التدريسي وفعالية الذات لدى معلمات الرياضيات قبل الخدمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بحث فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية الأداء التدريسي وفعالية الذات لدى معلمات الرياضيات قبل الخدمة، وتکونت عينة الدراسة من (32) طالبة من طالبات الدبلوم العام في التربية - محافظة أملج – منطقة تبوک - المملکة العربية السعودية، وتم إعداد قائمة الأداء التدريسي( التخطيط – التنفيذ - التقويم  )، واشتملت أدوات الدراسة على [بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي – بطاقة التقويم الذاتي للأداء التدريسي – مقياس فعالية الذات] وتم ضبطها إحصائياً ثم تطبيق الأدوات قبلياً على مجموعة الدراسة، ثم تدريس المحتوى التعليمي باستخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً وفقا لدليل المعلم المعد لذلک وبعد ذلک تم تطبيق أدوات الدراسة بعدياً، ثم رصد البيانات ومعالجتها إحصائياً، وتوصلت الدراسة إلى ما يلي:

·        فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية الأداء التدريسي لدى معلمات الرياضيات قبل الخدمة.
·        فاعلية استخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية فعالية الذات لدى معلمات الرياضيات قبل الخدمة.
·        وجود علاقة موجبة وقوية ودالة إحصائياً بين الأداء  التدريسي وفعالية الذات لدى معلمات الرياضيات قبل الخدمة.

The effectiveness of Using Self- Regulated Learning Strategies for developing Teaching Performance and Self -Efficacy among Pre-service mathematics teachers


 
 
The study aimed to identify  The effectiveness of Using Self- Regulated Learning Strategies in developing Teaching Performance  and Self -Efficacy among Pre-service mathematics teachers, the study sample consisted of (32) General Diploma in Education Student  -Umluj - Tabuk - Saudi Arabia , The researcher prepared list of Teaching Performance which includes (Planning - Teaching - Evaluation), The study tools included [Chick List  teaching performance - Self-evaluation of teaching performance card - Self- efficacy scale ] The researcher regulated study tools statistically, and  applied pre-study tools on the group of the study. Moreover, she tough the instructional content by using Teacher’s Guide and applied the study tools on the study group after teaching. Hence, she collected and statistical analyzed of the data, the study found that:
 
·        The effectiveness of Using Self- Regulated Learning Strategies for developing Teaching Performance among Pre-service mathematics teachers.
 
·        The effectiveness of Using Self- Regulated Learning Strategies for developing Self -Efficacy among Pre-service mathematics teachers .
 
·        There is a positive, strong and statistically significant Relationship between Teaching Performance and Self -Efficacy among Pre-service mathematics teachers.
 

الكلمات الرئيسية