فاعلية استخدام نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية بالعريش – جامعة قناة السويس

المستخلص

هدف البحث إلى قياس فاعلية استخدام نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمحافظة الطائف.
وطبق البحث على مجموعتين من طلاب الصف الأول متوسط، للعام الدراسي 1435هـ الفصل الدراسي الثاني على وحدة المضلعات، تم اختيار مجموعة تجريبية (26) طالباً قام بتدريسهم الباحث واستخدم نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي، ومجموعة ضابطة (28) طالباً درسوا بالطريقة العادية.
وطبق عليهم اختبار مهارات التواصل الرياضي من إعداد الباحث للتحقق من صحة الفرض: لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التواصل الرياضي.
وبعد استخدام الأساليب الإحصائية، واختبار (T- test) لعينتين مستقلتين، تم التوصل للنتائج التالية:
يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التواصل الرياضي لصالح المجموعة التجريبية، وهذا يدل على فاعلية استخدام نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي في تنمية مهارات التواصل الرياضي.
وفي ضوء النتائج السابقة تم تقديم عدداً من التوصيات من أهمها: تطبيق نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي ضمن الاستراتيجيات التي يطبقها المعلم أثناء تدريس مواضيع الرياضيات، وعقد دورات تدريبية لمعلمي الرياضيات على نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي.
کما تم اقتراح إجراء بحوث أخرى تستخدم نموذج التعلم القائم على المشکلة لويتلي- في تنمية مهارات التواصل الرياضي من خلال مراحل مختلفة لتأکيد نتائج البحث.
The research aims to measure the effectiveness of using the Problem-based learning model -Wheatley - 0n developing the Mathematical communication skills among students in First grade secondary students in Taif.
The research had applied on two groups of first preparatory grade, for the academic year 1435 AH, the second semester, on the unit polygons, an experimental group has been selected that consists of (26) students, the researcher had taught them by using Problem-based learning model -Wheatley - and a control group consists of (28) students who had studied in the normal way.
The Mathematical communication skills test that had been prepared by the researcher has been applied on them, to validate the hypothesis: there is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of students of the experimental group and the control group on the Mathematical communication skills test.
After using the statistical methods, the researcher had found the following results:There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of students of the experimental group and the control group in the post application of the Mathematical communication skills test for the experimental group, which demonstrates the effectiveness of using the Problem-based learning model -Wheatley -model in developing the Mathematical communication skills.
In light of the previous findings, the researcher had provided his recommendations that include: to apply Problem-based learning model -Wheatley -model within the strategies applied by the teacher during the teaching of math, and to hold training courses for math teachers on Problem-based learning model -Wheatley -model.
The researcher had suggested performing further researches which using Problem-based learning model -Wheatley - model in developing the Mathematical communication skills through different stages to confirm the results of the research

الكلمات الرئيسية