تَوافُر الکِفَايَات المهنية اللازمة لدى مُعَلِّمي الرياضيات لتدريس مقررات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم رياضيات بوزارة التربية والتعليم المملکة العربية السعودية

2 استاذ تعليم الرياضيات کلية التربية - جامعة الملک سعود قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدفت الدِّراسَة إلى معرفة دَرَجَة تَوافُر الکِفَايَات المهنية اللازمة لدى مُعَلِّمي الرياضيات لتدريس  مقررات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، ومعرفة ما إذا کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات مجتمع الدِّراسَة تُعْزَى لاختلاف متغيرات الدِّراسَة (الخبرة التدريسية - الدورات التدريبية).
وقد اعتمد البَّاحِث المنهج الوصفي، وللإجابة عن أسئلة  البَحْث استخدمت بطاقة الملاَحَظَة، وتم تطبيق البَحْث على عيِّنَة من مُعَلِّمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة بالإدارة العامة للتربية والتعليم بمنطقة جازان, حيث تم اختيار (17) مدرسة بالطريقة العشوائية البسيطة بما فيها من مُعَلِّمين وبَلَغ عَدَدُهُم 30 مُعَلِّماً, وبعد تطبيق البَحْث ومعالجة البيانات إحصائيا تَوَصَّلَ البَِّحث إلى النتائج التالية:

تَتَوافُر کِفَايَات التخطيط بدَرَجَة متوسطة, حيث بَلَغ المتوسط الحسابي لهذا المحور (1.56).
تَتَوافُر کِفَايَات التنفيذ بدَرَجَة متدنية, حيث بَلَغ المتوسط الحسابي لهذا المحور (1.45) .
تتَوافُر کِفَايَات التقويم بدَرَجَة متوسطة, حيث بَلَغ المتوسط الحسابي لهذا المحور (1.79).
تتَوافُر کِفَايَات استخدام التقنية بدرجة منعدمة, حيث بَلَغ المتوسط لهذا المحور (0.426).
لا تُوجَدُ فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات المعَلِّمين تُعْزَى لسنوات الخبرة في التدريس.

لا تُوجَدُ فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات المعَلِّمين تُعْزَى للدورات التدريبية .
This study aimed to identify the mastery degree of intermediate Mathematics teachers' required professional competencies for teaching Mathematics courses as well as reveal whether there's significant difference between the mean scores of study sample's responses attributed to the effect of study variables (i.e. number of experience years in teaching and training sessions attendance).
The researcher employed the descriptive-analytical method. In order to answer his study questions, the researcher used an observation checklist and interviewed his study sample. Overall, the research sample was selected from intermediate Mathematics teachers affiliated to Jazan Province's General Directorate of Education. 17 intermediated schools were randomly selected from which the researcher selected his sample comprising 30 Mathematics teachers.
Following data collection and statistical analysis, the researcher concluded the following results, namely:

Planning competencies are mastered at a medium degree with a mean score of 1.56 (52.05%);
Implementation competencies are mastered at a low degree with a mean score of 1.45 (48.28%);
Evaluation competencies are mastered at a medium degree with a mean score of 1.79 (59.28%);
Technology use competencies are not mastered at all with a mean score of 0.426 (14.2%);
There is no significant difference at the α≤ 0.05 level between the mean scores of participant teachers attributed to number of experience years in teaching variable; and
There is no significant difference at the α≤ 0.05 level between the mean scores of participant teachers attributed to training sessions attendance variable.

 

الكلمات الرئيسية