الاحتياجات التدريبية لمعلمي ومعلمات الرياضيات لتدريس المنهج المطور من سلسلة ماقروهل التعليمية (McGraw Hill Education) في المرحلة المتوسطة بنجران

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية جامعة نجران

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية تعرف الاحتياجات التدريبية لمعلمي ومعلمات الرياضيات في مدارس المرحلة المتوسطة بمنطقة نجران وعلاقتها بمتغيرات الجنس، ونوع المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ولتحقيق ذلک تم إعداد أداة البحث وهي استبانة اشتملت على (58) فقرة موزعة على خمسة مجالات ضمت معلومات عامة عن سلسلة ماقروهل التعليمية المطورة (McGraw Hill Education)، والمحتوى العلمي، وأساليب التدريس، والأنشطة التعليمية، وتقويم تعلم الطلبة.
تم التحقق من صدق الأداة من خلال عرضها على عدد من المحکمين المتخصصين، والتأکد من ثباتها حيث بلغ معامل الثبات (0.98)، وتکونت عينة الدراسة من (127) معلماً ومعلمة بواقع (64) معلماً و(63) معلمة يدرسون مناهج الرياضيات المطورة في مدارس المرحلة المتوسطة بنجران في العام الدراسي 2014م.
وأظهرت نتائج الدراسة مجموعة من الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي ومعلمات الرياضيات لتدريس المنهج المطور وفق سلسلة ماقروهل التعليمية، وکانت الحاجة للتدريب مرتبة من الحاجة الأکثر للأقل حسب المحاور الآتية: أساليب التدريس، تقويم تعلم الطلبة، الأنشطة التعليمية والتقنية، المحتوى العلمي، ومعلومات عامة عن المشروع. وکانت حاجة المعلمين الذکور للتدريب أکثر من الإناث، ولا يوجد فرق دال إحصائياً تبعاً لمتغير نوع المؤهل العلمي، ووجد فرق دال إحصائياً تبعاً لمتغير الخبرة لصالح المعلمين خمس سنوات فأکثر، ولم يوجد أثر للتفاعل بين متغيرات الدراسة ما عدا بين المؤهل والخبرة في المحورين الرابع والخامس. 
أوصت الدراسة بوضع برامج تدريبية تلبي حاجات المعلمين وبمشارکتهم، ودعمهم وتشجيعهم على الحضور والمشارکة في المؤتمرات والندوات وورش العمل الداخلية والخارجية وتقدم الحوافز الممکنة لهم.
This study aimed to identify training needs for mathematics teachers for teaching McGraw Hill Education curriculum in the middle schools at Najran and its relation with variables; gender, academic qualifications, and years of experience. To achieve the goals of this study, the researcher prepared the questioner consisting of (58) items on five areas; general information about mathematics and science project, scientific content, teaching styles, educational activities, and students' assessment.
The instrument validity was checked by a panel of specialists in Curriculum Department at Najran University and Educational Supervisors, the reliability was (0.98) by coronbach. The sample of the study was consisted of (127) mathematics teachers; (64) male and (63) female in Najran in the school year 2014.
 By using the appropriate statistical analysis, the results of the study indicated that there were list of training needs for mathematics teachers, and the results showed that there was statistically significant difference based on gender variable, in favor of male teachers.  And, there was no significant difference based on qualification variable, however there was statistically significant difference between male and female mathematics teachers’ responses regarding the variable of experience, in favor of male teachers who has spent more than five years. Finally, the findings do not show statistical interaction among the study variables expect between qualification and experience in the fourth and fifth domain.
This study recommended that training programs for mathematics teachers should be implemented at the school, and teachers should attend and participate in conferences and workshops inside and outside the country.
 

الكلمات الرئيسية