فـاعـلـيـة بـرنـامـج تدريـبـي مـقـتـرح فـي إکـسـاب مـعـلـمـات الـريـاضـيـات بـعـض مـهـارات الـتـعـلـم الـنـشـط وخـفـض قـلـق الـريـاضـيـات لــدى طـالـبـاتـهـن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أســـتـاذ الـمـنـاهــج وطــرق تــدريــس الـريـاضـيـات الــمـسـاعد بــکـلــيـة الــبـنــات - جـامـعـة عــيـن شــمــس

المستخلص

هدفالبحثإلىمعرفةفاعليةبرنامجتدريبيمقترحفيإکسابمعلمات الرياضياتبعضمهارات التعلمالنشط وفي خفض قلق الرياضيات لدى طالبتهن ،وتحقيقاًلهذاالهدفتماستخدامالمنهج التجريبيحيثطُبق البحثعلىعينتين: العينةالأولىمنمعلماتالرياضياتبالمرحلةالمتوسطةبمکتب التربيةوالتعليمبمدينة تبوک ،بلغعددهم(11)معلمةقُدملهمبرنامجاًتدريبياًحولالتعلمالنشطوتمقياسأدائهم القبليوالبعديبواسطةمقياسالأداءلمهاراتالتعلمالنشط ،والعينةالثانية طالبات المعلمات الذينحضروا البرنامجالتدريبيمنطالبات المرحلة المتوسطة ،وقدبلغعددهم(150)طالبةتمتدريسهمبالتعلم النشط ،وتمقياسأدائهمعلى مقياس القلق الرياضيقبلياًوبعدياً ،تماستخدام اختبار "ت" للمجموعاتالمترابطة ،لاختبارفروض البحث ،وقدتوصل البحثإلىالنتائجالتالية:
١ -توجدفروقذاتدلالةإحصائيةعندمستوى = α )0.05) بين متوسطي أداء معلمات الرياضيات (عينة البحث )علىمقياسالأداءلمهاراتالتعلمالنشطقبلتعرضهمللبرنامجالتدريبيالمقترح،وبعدهلصالح التطبيقالبعدي.
2ـ انخفاض مستوى القلق الرياضي لدى طالبات المرحلة المتوسطة والذين درسوا باستخدام التعلم النشط .
 
وفيضوءنتائجالبحثتمتقديمعددمنالتوصياتمن اهمها :
تدريب معلمي الرياضيات أثناء الخدمة على إستراتيجيات التعلم النشط المختلفة , لما لها من أثر إيجابي على إکسابهم مهارات التعلم النشط المختلفة مثل (فکر – زاوج – شارک , التدريس التبادلي , حل المشکلات) وما سوف ينعکس على خفض مستوى القلق الرياضي لدى الطلاب.
2ـ تزويد المعلمين بحقائب تدريبية تحتوي على البرامج التدريبية بأدبياتها وبياناتها وحقائقها وموادها التدريبية ؛ مما يوفر للمعلمين ما يرجعون إليه لتأکيد الخبرات والتوسع فيها وتطويرها.
3ـ الترکيز على کيفية تنظيم البيئة التعليمية في فصول الرياضيات , بحيث يتم التعلم في جو من الإثارة والتشويق , من خلال الاهتمام بصياغة مشکلات رياضية فعالة , تمس واقع الطلاب , وتسهم في خفض القلق الرياضي للطلاب.
The research title " the actuating of an open training programmes was suggested   is giving the mathematics teacher some of the educational learning and decreasing the math. many to their students"
 Dr. sherine Salah Abdulhakeem Ahmad. Asst . Prof of methodology of math and curriculum at faculty of girsl , Ain Shams University.
The research goal to know the utility if suggested having program  in giving the math. Teachers some active learning talents and in decreasing the math warry to this students and to achieve that goal the trial contetnt was used and it was applied on two samples: the first one from the math teacher at intermediate stage at the education office in tabuk city. With number equal (11) teacher they were offered a training programme in itnitial learning and their  befor and after performance was measured by the programme math for talent of initial programme. The second sample The student of female teachers  who attented the training programme it the student of intermediate stage. Their number was (150 ) student were teached by the initial learning and their results was measured by the worry of math before and after  and then using the (t) test for gatherd groups . the research lypostucs and the research vouched to the following results:
 
1-      There are different statically at the level  of (α= 0.05) between the average of math  teachers performance panmeters (sample) by vital learning talents before facing the suggested training programme and distance for the after application>
2-      The decrease of the math worry level at female students of  the intermediate stage who studied by using the vital learning.
And According to the research result there were some recommendations:
1-      Training of mathematics teachers during the service on active learning different strategies . as they have a positive impact on them acquire skills such as active learning different ( think – pair- participated, reciprocal, teaching proplem solving ) and will reflected in reducing the level if anxiety sports among students.
2-      Provide teachers with training bags containing bodbeadtha  training programs , data and realities and training materials ; giving teachers what they refer to experiences to confirm and expand and develpoe.
3-    Focus on how to organize the learning environment in mathematics classes. So learning in atmosphere of excitement and thrill, through attention to the formulation of effective mathematical problems, affecting the reality of the students, and contribute to the reduction of math anxiety for students.

الكلمات الرئيسية