دراسة العلاقة بين مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس رياضيات

2 أستاذ بکلية التربية - جامعة بنها

3 کلية التربية - جامعة بنها

4 مدرس بکلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث قياس الارتباط بين مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها لدى طلاب المرحلة الثانوية، من خلال الإجابة عن الإجابة عن السؤال الرئيسى الآتى: هل يوجد ارتباط بين مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها لدى طلاب الصف الثانى الثانوى علمى؟ وتکونت مجموعة البحث من (30) طالباً وطالبة من طلاب الصف الثانى الثانوى علمى بمدرسة فهيمة بدوى الثانوية بإدارة السرو التعليمية بمحافظة دمياط، واستخدم الباحث البرنامج المُقترح في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها مدعوماً بالإسطوانة التعليمية وأوراق عمل الطالب، وتم التأکد من فاعلية البرنامج المُقترح من خلال أداتى البحث المتمثلتين في الاختبار التحصيلى في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها واختبار مهارات التفکير البصرى في هندسة الفراکتال، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث يوجد ارتباط إحصائى طردى  قيمته (5,0) بين درجات الطلاب في التطبيقين البعديين لاختبارى مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها.
The present study aimed at investigating the correlation between visual thinking skills and achievement in fractal geometry and its applications.The study was seeking to answer a major question: Is there a correlation between visual thinking skills and achievement in fractal geometry and its applications? Subjects in this study were second-year secondary school students studying at Fahema Badawy secondary school at Damitta  governorate, El-Serw region. They were randomly selected to represent the sample of the study.An achievement test and a visual thinking skills test were designed by the researcher and were used as pre-post tests to measure the students’ achievement and visual thinking skills before and after the treatment. A proposed program was designed by the researcher to be used in developing the students' achievement and visual thinking skills.The participants (30 students) studied fractal geometry according to the proposed program. Results of the study showed that there was a statistically positive correlation  equals (0.5) between the students' grades in the post applications of visual thinking skills and achievement tests.

الكلمات الرئيسية