برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب لتنمية مکونات البنية الرياضية والدافعية نحو التعلم لدى الطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بناء برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب لتنمية مکونات البنية الرياضية والدافعية نحو التعلم لدى الطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال, ودراسة فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مکونات البنية الرياضية ککل ومکوناتها الفرعية (کل على حدة) والدافعية نحو التعلم لدى الطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال.
واعتمدت الدراسة في إجراءاتها على المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة, وتطبيق الأدوات قبليًا وبعديًا, بهدف قياس فاعلية استخدام المتغير المستقل (البرنامج القائم على التعلم المقلوب) في تنمية المتغيرات التابعة (مکونات البنية الرياضية– الدافعية نحو التعلم) لدى الطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال بکلية التربية, وقد تکونت عينة الدراسة من(120) طالبة بالفرقة الثانية شعبة رياض الأطفال بکلية التربية جامعة المنوفية.
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها:
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مکونات البنية الرياضية ککل ومکوناته الفرعية – کل على حدة, لصالح الطالبات في التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الدافعية نحو التعلم لصالح الطالبات في التطبيق البعدي.
وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين درجات الطالبات المعلمات في کل من اختبار مکونات البنية الرياضية ومقياس الدافعية نحو التعلم.
هناک فعالية کبيرة لاستخدام البرنامج المقترح القائم على التعلم المقلوب لتنمية مکونات البينة المعرفية, والدافعية نحو التعلم لدى الطالبات المعلمات بشعبة رياض الأطفال.
The present study aimed at developing a proposed program based on Flipped Learning to develop mathematical structure components of kindergarten prospective teachers and enhance their learning motivation. It aimed also at investigating the effectiveness of this program in developing students’ overall mathematical structure components as well as each component separately, and enhancingtheir motivation towards learning as well. The design followed in the present study was a quasi-experimental one, based on one group and the tools applied before and after the treatment to assess the effectiveness of independence variable (the proposed program based on Flipped Learning) in developing dependence variable (mathematical structure components, learning motivation) of kindergarten prospective teachers of Faculty of Education. The participants sample were (120) second year kindergarten Department students, Faculty of Education, Menoufia University. Findings revealed that:
-       There was a statistically significant difference at (0.01) level between prospective teachers’ mean scores on pre- and posttests of overall mathematical structure components and of each component in favor of the posttest.
-       There was a statistically significant difference at (0.01) level between prospective teachers’ mean scores on pre- and posttests of learning motivation scale in favor of the posttest.
-       There was a positive statistical relationship at (0.01) level between prospective teachers’ scores on mathematical structure components test and learning motivation scale.
-       Using the suggested Flipped Learning based program in developing mathematical structure components of kindergarten prospective teachers and their enhancing learning motivation was effective.
 

الكلمات الرئيسية