فاعلية تدريس الرياضيات باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية مهارات التفکير البصري والتواصل الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية التربية جامعة الإسکندرية وجامعة الملک خالد

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الکشف عن فاعلية تدريس الرياضيات باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية مهارات التفکير البصري والتواصل الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط؛ واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي من خلال التصميم التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة، وتکونت عينة الدراسة من 79 طالب بالصف الأول المتوسط بإحدى مدارس مدينة أبها، وتم إعداد دليل المعلم لتدريس وحدة الهندسة: المضلعات باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية، واختبار مهارات التفکير البصري، واختبار مهارات التواصل الرياضي والتأکد من صدقهم وثباتهم. وأسفرت نتائج الدراسة إلي أنه توجد فرق دالة إحصائيا عند مستوى ( α ≤05, ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير البصري، واختبار مهارات التواصل الرياضي لصالح طلاب المجموعة التجريبية. وتحقق استخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية في تدريس الرياضيات الفاعلية المقبولة تربوياً في تنمية مهارات التفکير البصري ومهارات التواصل الرياضي لدى طلاب الصف الأول المتوسط
The Effectiveness of Teaching Mathematics Using Electronic Mental Maps in Developing the Skills of Visual Thinking and Mathematical Communication among Students in the First Grade Intermediate
The study aims to detect the effectiveness of teaching mathematics using electronic mental maps in developing the skills of visual thinking and mathematical communication among the students of the first grade intermediate. The study used the semi-experimental approach through experimental design of the experimental and control groups. The study sample consisted of 79 students in the first grade in aintermediate school in Abha city.A teacher's guide was prepared to teach the geometry unit: Polygons using electronic mental maps, test of visual thinking skills, and test of mathematical communication skills. and ensure their validity and stability. The results of the study exposed that there were statistically significant differences at (05  α≤ ) between the average scores of the experimental and control groups in the post-application to test of visual thinking skills, and the test of mathematical communication skills for the students of the experimental group. The use of electronic mental maps in the teaching of mathematics has achieved the educationally acceptable effect in developing the skills of visual thinking and the skills of mathematical communication among the students of the first grade intermediate.

الكلمات الرئيسية