واقع توظيف تقنيات التعلم الإلکتروني في برنامج إعداد معلمات الرياضيات بجامعة الملک خالد بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة طيبة، المدينة المنورة، المملکة العربية السعودية

2 جامعة الملک خالد، أبها، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مدى توظيف أعضاء هيئة التدريس لتقنيات التعلم الإلکتروني في الأقسام المعنية ببرنامج إعداد معلمة الرياضيات بجامعة الملک خالد، والمعوقات التي تحول دون الاستخدام الأمثل لتلک التقنيات في التدريس الجامعي، والخروج بتصور مقترح لعلاج تلک المعوقات. وتکونت عينة البحث من جميع أفراد مجتمع البحث وهم جميع أعضاء هيئة التدريس ومن في حکمهم بشطري الطلاب والطالبات في الأقسام المعنية ببرنامج إعداد معلمة الرياضيات بجامعة الملک خالد.
واستخدم استبانة مکونة من جزأين للتعرف على واقع ومعوقات توظيف أعضاء هيئة التدريس للتقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي، وطُبق دليل المقابلة الشخصية على عينة مقصودة من أعضاء هيئة التدريس للوقوف على آرائهم ووجهات نظرهم حول مدى توظيف ومعوقات توظيفهم للتقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي. ولغرض التحليل الإحصائي استخدم کلاً من: التکرارات، والنسب المئوية لتوصيف العينة، والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري، ومعامل ألفا کرونباخ لتحديد معامل ثبات الاستبانة، والتحليل العاملي الاستکشافي والتحليل العاملي التوکيدي لتحديد معامل صدق الاستبانة. وأظهرت نتائج البحث أن واقع توظيف أعضاء هيئة التدريس للتقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي إجمالاً منخفضة، وواقع توظيفهم لــ (نظم إدارة التعلم الإلکتروني، وتقنيات الإنترنت، وتقنيات التعلم المتنقل) کان في نطاق (العالية، والمنخفضة جدا، والمنخفضة) على الترتيب، بينما جاءت معوقات توظيفهم للتقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي جاءت في نطاق  وجود المعوق بدرجة عالية. وأظهرت أيضاً عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (05 .0) بين متوسطات تقديرات أعضاء هيئة التدريس ببرنامج إعداد معلمة الرياضيات بجامعة الملک خالد لواقع ومعوقات توظيفهم للتقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي تعزى للمتغيرات الشخصية. وأسفرت النتائج عن مجموعة من التوصيات أهمها ما يلي:

العمل على دمج التقنيات الإلکترونية في برنامج إعداد معلمة الرياضيات بجامعة الملک خالد ضمن الخطط الدراسية، وإعادة صياغة المقررات الدراسية بحيث تتضمن توظيف تلک التقنيات کوسيلة تعليمية في التدريس الجامعي، أو تکليف الطالبات بتنفيذ الأعمال من خلالها.
الاستمرار في تطوير برامج إعداد معلم الرياضيات ورفع مستوى الوعي لدى کافة أعضاء هيئة التدريس حول أهمية توظيف التقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي، وتوضيح دورها الفعال في تسهيل العملية التعليمية، وعقد دورات وندوات تعريفية حول أبرز التقنيات الإلکترونية المعاصرة، وکيفية توظيفها.
تخفيف الأعباء التدريسية والأکاديمية والإدارية المناطة بأعضاء هيئة التدريس ليتسنى لهم الحضور والاستفادة من البرامج والدورات التدريبية التي تقدمها جامعة الملک خالد بشکل سنوي حول کيفية توظيف التقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي.

وفي ضوء نتائج البحث والتوصيات قُدم تصور مقترح لعلاج معوقات توظيف أعضاء هيئة التدريس للتقنيات الإلکترونية في التدريس الجامعي بصفة عامة وفي برنامج إعداد معلمة الرياضيات بجامعة الملک خالد بصفة خاصة.
The aim of this research was to identify the degree of employing electronic technologies by the academic staff in the divisions concerned with the female mathematics teacher preparation programs at King Khalid University and obstacles that inhibit the optimal use of these technologies in higher education, and reaching a conceived proposal for the treatment of those obstacles. Research sample consisted of all research population who were the academic staff and equivalents in male and female parts in the divisions concerned with The Female Mathematics Education Program at King Khalid University.
 A questionnaire composed of two parts was used to identify the reality and obstacles of employing electronic technologies in university education, Personal interview was conducted to an intentional sample of  the academic staff to find out their opinions and views about the degree of employing and obstacles of using  electronic technologies and obstacles of using these technologies in university education. For statistical analysis used frequencies, percentages for sample characterization, mean and standard deviation, Cronbach's alpha coefficient to identify reliability coefficient of the questionnaire, exploratory factor analysis, affirmative factor analysis to identify the questionnaire validity coefficient. Multivariate analysis (MANOVA) was used to identify differences between the averages of personal variables. Research results showed that the reality of employing electronic technologies by the academic staff in university education  is totally high, and the reality of employing (management systems of e-learning, internet technologies, and mobile learning technologies) was within the scope of (high, low, and medium) respectively, While obstacles of employing electronic technologies university education came within the high range of the obstacle presence. Also, the results of the study showed that there are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average estimates of the academic staff in The Female Mathematics Education Program at King Khalid University for the reality of employing electronic technologies attributed to personal variables. The  results of the research  has recommended the following:

Integrating electronic technologies in The Female Mathematics Education Program at King Khalid University in the study plans, and reformulating study courses to include employing these technologies  as a teaching aid  in University education, or asking female students to implement works through these technologies.
Continuation in the development of The Female Mathematics Education Program, and raising awareness level among the academic staff about the importance of employing electronic technologies in university education, clarifying its effective role in facilitating the educational process, and holding introductory training courses and seminars about the most recent technologies and how to employ them.
Reducing  academic and administrative burdens  of  the academic staff  to let them make use of these programs and training courses presented by King Khalid University on an annual basis about how to use electronic technologies in university education.

In light of these results and recommendations a proposed suggestion was presented to treat the obstacles of employing electronic technologies by the academic staff in university education in general and in The Female Mathematics Education Program at King Khalid University privately
 

الكلمات الرئيسية