برنامج مقترح في الرياضيات الفازية ودراسة فاعليته قي تنمية التفکير الجانبي وحب الاستطلاع لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث إلى  دراسة فاعلية برنامج مقترح في الرياضيات الفازية في تنمية التفکير الجانبي وحب الاستطلاع لدى طلاب المرحلة الثانوية، وتکونت مجموعة البحث من (36) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي للعام الدراسي 2017/ 2018م  بمدرسة کلية السلام التجريبية التابعة لإدارة الزيتون.
تم إعداد أدوات القياس التالية:
-        اختبار تحصيلي في الرياضيات الفازية.
-        مقياس التفکير الجانبي.
-        مقياس حب الاستطلاع.
منهج البحث :هو المنهج التجريبي، وقد استخدمت الباحثة التصميم التجريبي "المجموعة الواحدة" ذو التطبيق القبلي/ البعدي، ذلک لأن محتوى البرنامج المقترح جديد لا يتم تدريسه في المدارس حالياً.
وبتجميع البيانات وتطبيق المعالجات الإحصائية المناسبة خلُص البحث إلى النتائج التالية:
-      وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي0,01 بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيقين القبلى/ البعدى للاختبار التحصيلى لصالح التطبيق البعدي.
-      وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي0,01 بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيقين القبلى/ البعدى لمقياس التفکير الجانبي لصالح التطبيق البعدي.
-      وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي0,01 بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيقين القبلى/ البعدى لمقياس حب الاستطلاع لصالح التطبيق البعدي.
A suggested Program in Fuzzy Mathematics and His Effectiveness in developing Lateral thinking and Curiosity for The Secondary Stage Students.
 The research aimed at identifyingthe Effectiveness of a suggested program in Fuzzy mathematics in developing lateral thinking and curiosity for the secondary stage students، the sample consisted of (36) students from first grade secondary for academic year 2017/2018 in Al Salam College official language preparatory & secondary stage.
The research tools are Achievement test in fuzzy mathematics- Lateral thinking scale - Curiosity scale.
The research methodology: The one group design is used with pre and post applied aiming to study of the effectiveness of a suggested program in the Fuzzy mathematics in developing lateral thinking and curiosity for the secondary stage students.
The research result
-  There is a statistically significant difference at the 0.01 level of significance between the   means of student’s degrees in the pre and post applications of Achievement test in fuzzy mathematic for the post application.
-  There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the means of student’s degrees in the Pre &post applications of lateral thinking Scale for the post application.
-  There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the means of student’s degrees in the Pre &post applications of curiosity Scale for the post application.
Key words: Fuzzy Mathematics, lateral thinking, curiosity.

الكلمات الرئيسية