درجة توافر متطلبات اختبار TIMSS في کتب الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في المملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالب ماجستير في قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت البحث إلى التعرف على درجة توافر متطلبات TIMSS 2019 في کتابي الرياضيات للصف الثاني المتوسط بالمملکة العربية السعودية في مجالي المحتوى الرياضي والعمليات المعرفية، ولتحقيق ذلک قام الباحث ببناء بطاقة تحليل محتوى کتابي الرياضيات للصف الثاني متوسط، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي القائم على أسلوب تحليل المحتوى، حيث تم استخدام أداة التحليل بعد التأکد من صدقها وثباتها کأداة لجمع البيانات اللازمة للإجابة عن أسئلة البحث. وقد توصل البحث لعدد من النتائج من أهما: توافر (19) معياراً من أصل (22) معياراً من متطلبات TIMSS 2019 في مجال الأعداد بنسبة بلغت (33%) وهي أعلى من النسبة المطلوبة والتي تمثل (30%). وأما في مجال الجبر، توافرت (10) معايير من أصل (12) معياراً بنسبة بلغت (24.1%) وهي أقل من النسبة المطلوبة والتي تمثل (30%)؛ بينما توافرت جميع معايير متطلبات TIMSS 2019 الثمانية في مجال الهندسة بنسبة بلغت (24.1%) وهي أعلى من النسبة المطلوبة والتي تمثل (20%)، وکذلک في مجال البيانات والاحتمالات بنسبة بلغت (18%) وهي أقل قليلاً من النسبة المطلوبة والتي تمثل (20%) مع تفاوت في توزيع النسب على المعايير والأبعاد. کما توافرت جميع متطلبات TIMSS 2019 المتعلقة بمجال العمليات المعرفية بنسب متوازنة إلى حد ما، حيث بلغت نسبة مجال المعرفة (34.6%) وهي قريبة جداً من النسبة المطلوبة والتي تمثل (35%)، وبلغت النسبة في مجال التطبيق (42.7%) وهي أعلى قليلاً من النسبة المطلوبة والتي تمثل (40%)، بينما بلغت النسبة في مجال الاستدلال (22.7%) وهي أقل من النسبة المطلوبة والتي تمثل (25%)، مع وجود تفاوت کبير بين نسب تضمين بعض المعايير على حساب معايير أخرى. وقد أوصت البحث بوضع متطلبات TIMSS ضمن الأسس التي يستند عليها في تطوير مقررات الرياضيات، وإثراء کتابي الرياضيات للصف الثاني المتوسط بالأنشطة والتمارين التي تعزز متطلبات TIMSS غير المتوافرة، والاستفادة من کتب الرياضيات للدول المتقدمة في اختبار TIMSS في تطوير أساليب تضمين متطلبات TIMSS في کتب الرياضيات بالمملکة العربية السعودية.
The aim of this study was to identify the degree of availability of TIMSS   2019; (Trends in International Mathematics and Science Study) requirements in the books of mathematics for eighth grade in the Kingdom of Saudi Arabia in the fields of mathematic content domains and cognitive domains in mathematics. To achieve this on which a mathematic content domains analysis card was constructed for the eighth grade mathematics. The researcher has used the descriptive method based on the method of content analysis where the analysis tool was used after verifying its reliability and steadiness as a tool of collecting the necessary data to answer the questions of the study. The study has reached a number of results including the availability of 19 out of the 22 criteria from the requirements of (TMISS 2019) in the field of numbers where the percentage reached (33.1%), which is higher than the required percentage (30%). As for the field of algebra, (10) was provided out of (12) criteria where the percentage equaled (24.1%), which is less than the required percentage (30%). While all the eight requirements of (TIMSS 2019) in the field of geometry were met and the percentage reached (24.1%), which is higher than the required percentage, which is (20%). In the field of data and probability the percentage was (18%), which is slightly less than the required percentage which is (20%), with a difference in the distribution of ratios on the criteria and dimensions. All (TIMSS 2019) requirements related to the field of cognitive domains in mathematics are met in fairly balanced proportions, where the percentage of the field of Knowing reached (34.6%) and is very close to the required percentage, which is (35%), and the proportion in the field of Applying (42.7%) which is slightly higher than the required percentage, which is (40%), while the percentage in the field of Reasoning (22.7%), which is less than the required percentage which is (25%) with the presence of a large variation between the inclusion of some criteria ratios at the expense of others. The study recommended that the requirements of (TIMSS) to be placed within the basics which the development of curriculums of Mathematics depend on. Also, enriching the eighth grade math books with activities and exercises that enhance the TIMSS requirements that are not available, utilization of the mathematics textbooks of the developed countries in the test of (TIMSS) in the development of methods to include the requirements of (TIMSS) TD in mathematics books in Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية