فاعلية تدريس وحدات تعليمية مصممة وفق مدخل (STEM) في تنمية البراعة الرياضية لدى طلاب الصف الأول الثانوي.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية - جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن فاعلية تصميم وتدريس وحدات تعليمية وفق مدخل (STEM) في تنمية البراعة الرياضية لدى طلاب الصف الأول الثانوي؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة ذات القياسين القبلي والبعدي. وتکونت عينة الدراسة من 46طالبًا من الصف الأول الثانوي في مدارس الرواد الأهلية بمدينة الرياض، موزعين في مجموعتين متساويتين؛ إحداهما تجريبية درست وحدتي الأشکال الرباعية والتشابه في مقرر الرياضيات 2 وفق مدخل (STEM)  في حين درست المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة. وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار تحصيلي لقياس المکونات الأربعة الأولى للبراعة الرياضية (الاستيعاب المفاهيمي، الطلاقة الإجرائية، الکفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التکيفي) ومقياس للرغبة المنتجة. وقد کشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في کل مکون من مکونات البراعة الرياضية التي يقيسها الاختبار، وفي المکونات الأربعة ککل لصالح المجموعة التجريبية، کما أوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الرغبة المنتجة في البعد الأول(الميل لرؤية الرياضيات بأنها ذات معنى ومفيدة وجديرة بالاهتمام) والبعد الثاني(نظرة الشخص لنفسه بأنه متعلم فعَّال وممارس للرياضيات) وفي المقياس ککل لصالح المجموعة التجريبية، في حين لم يوجد فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (α ≤ 0.05) بالنسبة للبعد الثالث(الاعتقاد بأن المثابرة وبذل الجهد في الرياضيات تحقق نتائج إيجابية). وأوضحت النتائج بشکل عام أن لاستعمال مدخل(STEM) حجم أثر کبير  في تنمية البراعة الرياضية. وفي ضوء النتائج قُدِّم عدد من التوصيات منها؛ تدريب المعلمين على تصميم وتدريس وحدات في مقررات الرياضيات وفق مدخل (STEM)، وتهيئة بيئات تعليمية مناسبة لتطبيق تعليم (STEM) وتعزيز قناعات الطلاب بأن الجهود التي يبذلونها في تعلم الرياضيات تؤدي إلى النجاح والتميّز.
The study aimed at exploring the effectiveness of teaching instructional units designed according to STEM approach on developing mathematical proficiency among first grade secondary school students. To achieve the aims of this study a quasi -experimental method was used with equivalent experimental and control groups and pre- and posttest design. The sample of the study consisted of 46 students from Al-Rowad Private Schools in Riyadh, divided equally into two groups. The experimental group was taught the two units that were designed according to STEM approach, while the control group was taught the same units by using the traditional methods. Then the two groups were subjected to an achievement test and a productive disposition toward mathematics scale. 
The results reveled that there were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) in the posttest between the experimental group and control group in each component of the mathematical proficiency test, and in the four components as a whole in favor of the experimental group. The results showed also that there were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) between the experimental group and control group in the first and second dimensions of the productive disposition scale and in the productive disposition as a whole while no significant differences were  found in the third dimension.
In general, the results showed high effect of teaching using STEM approach in the developing mathematical proficiency.
 
In the light of the results, a number of recommendations were issued including; training teachers to design and teach units of mathematics textbook according to STEM approach, creating appropriate learning environments for STEM education, and reinforcing students' conviction that their efforts in learning mathematics lead to success and excellence.
The study aimed at exploring the effectiveness of teaching instructional units designed according to STEM approach on developing mathematical proficiency among first grade secondary school students. To achieve the aims of this study a quasi -experimental method was used with equivalent experimental and control groups and pre- and posttest design. The sample of the study consisted of 46 students from Al-Rowad Private Schools in Riyadh, divided equally into two groups. The experimental group was taught the two units that were designed according to STEM approach, while the control group was taught the same units by using the traditional methods. Then the two groups were subjected to an achievement test and a productive disposition toward mathematics scale. 
The results reveled that there were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) in the posttest between the experimental group and control group in each component of the mathematical proficiency test, and in the four components as a whole in favor of the experimental group. The results showed also that there were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) between the experimental group and control group in the first and second dimensions of the productive disposition scale and in the productive disposition as a whole while no significant differences were  found in the third dimension.
In general, the results showed high effect of teaching using STEM approach in the developing mathematical proficiency.
In the light of the results, a number of recommendations were issued including; training teachers to design and teach units of mathematics textbook according to STEM approach, creating appropriate learning environments for STEM education, and reinforcing students' conviction that their efforts in learning mathematics lead to success and excellence.
 

الكلمات الرئيسية