STEM مدخل تکاملي حديث متعدد التخصصات للتميز الدراسي ومهارات القرن الحادي والعشرين.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن فاعلية استخدام مدخل متعدد التخصصات (STEM) فى تنمية التميز الرياضى ومهارات القرن الحادى والعشرين لدى طلاب المرحلة الإعدادية، وتکونت عينة البحث من 62 طالباَ وطالبة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة وتم تدريس وحدة الهندسة والقياس المقررة على طلاب مراحل التعليم العام للمجموعة التجريبية باستخدام المدخل التدريسى متعدد التخصصات (STEM) ، بينما درست المجموعة الضابطة نفس الوحدة بالطريقة المعتادة.  وتم التوصل إلى نتائج البحث التالية : يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(α  ≤ 0.01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة بالصف الأول الإعدادي في نتائج التطبيق البعدى لاختبار مهارات التميز الرياضي ککل ، وکل مهارة على حده لصالح المجموعة التجريبية.ويوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(α  ≤ 0.01) بين متوسطى درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة بالصف الأول الإعدادي في نتائج التطبيق البعدى لمقياس مهارات القرن الحادى والعشرين ککل ،وکل مهارة على حده لصالح المجموعة التجريبية.
This research aimed to identify the Effectiveness of Using a Multidisciplinary Approach (STEM) in Developing Mathematical Excellence and Some of the Twenty-first Century Skills of Preparatory Stage Students. The research sample consisted of 62 students and divided into two groups: The experimental group that was taught the geometry and measurement unit using STEM approach whereas the control group was taught using the traditional method. The research tools used were the mathematical excellence test and the 21st century skills scale .Posttests only were applied to the research sample. The results were then processed using the correlation coefficient, arithmetic mean, t test, Eta values.
 The findings of the research were:

There were significant differences at the significance level of ≤ 0.01 between the scores mean of the students in the experimental and control groups in the post mathematical excellence test in favor of the experimental group.
 There were significant differences at the significance level of ≤ 0.01 between the scores mean of the students in the experimental and control group in the post 21st century skills scale in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية