فاعلية وحدة مقترحة فى الرياضيات العصرية المتجددة "المنطق الفازي Fuzzy logic" باستخدام نماذج ما بعد البنائية فى تنمية التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ باحث مساعد بالمرکز القومى للامتحانات والتقويم التربوى

المستخلص

هدف البحث إلى قياس فاعلية وحدة مقترحة فى الرياضيات العصرية المتجددة " المنطق الفازي Fuzzy logic" باستخدام نماذج ما بعد البنائية فى تنمية التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد الوحدة المقترحة "المنطق الفازي"، وإعداد دليل معلم لتدريس الوحدة باستخدام نموذج الاستقصاء التقدمي، کما تم إعداد اختبار التحصيل، ومقياس الاتجاه نحو الرياضيات، ثم اختيرت مجموعة البحث التجريبية، وتم تطبيق الاختبار التحصيلي، ومقياس الاتجاه نحو الرياضيات على المجموعة قبل وبعد تدريس وحدة المنطق الفازى باستخدام نموذج الاستقصاء التقدمى. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائياُ بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدي لاختبار التحصيل ومقياس الاتجاه نحو الرياضيات لصالح التطبيق البعدى.
 
Abstract:
The effectiveness of a suggested unit in an Innovation Contemporary Mathematics"fuzzy logic" using the post constructivism Models on developing cognitive achievement and the attitude towards Mathematics of primary stage students
 
This research aimed at identifying the effectiveness of a suggested unit in an Innovation Contemporary Mathematics "fuzzy logic" using the post constructivism Models on developing achievement and theattitude towards Mathematics of primary stage students. In order to achieve this aim, the suggested unit "fuzzy logic" was designed it. A teacher's guide for this unit was designed to teach by using the progressive inquiry model. The cognitive achievement test and the attitude towards Mathematics were prepared. The experimental study group was selected. The cognitive achievement test and the Attitude towards Mathematics were administered before and after teaching the unit "fuzzy logic" to the study group by using the progressive inquiry model. The results of the research showed that there is statistically –significant difference between the mean scores of the experimental group in the post – administration of the cognitive achievement test and the Attitude towards Mathematics in favour of the post – administration.

الكلمات الرئيسية