تحليل دور أمثلة المتعلمين التلقائية في البرهان الرياضي باستخدام نموذج تولمن: دراسة حالة لطالبات المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بکلية التربية بالوادي الجديد جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحليل الدور الذي قد تؤديه أمثلة المتعلمين التلقائية في تعزيز قدرة طالبات المرحلة الثانوية على تطوير البراهين الرياضية. وکذلک التعرف على المعوقات التي قد تعيق طالبات المرحلة الثانوية من الاستفادة من الأمثلة في البرهان الرياضي. استخدم البحث الحالي تصميم دراسة الحالة. تکونت عينة البحث من اثنتي عشرة طالبة من طالبات المرحلة الثانوية. تم تقسيم الطالبات إلى ستة أزواج متعاونة، وتم إعطاء کل زوج ورقة نشاط واحدة للقيام بحلها معا. تم تحليل تفاعل أزواج الطالبات وحلولهن المکتوبة باستخدام نموذج تولمن للحجة. تمثلت أدوات جمع البيانات في مقابلات شبه مقننة قائمة على المهام، والملاحظات الميدانية، وأوراق عمل الطالبات. أوضحت النتائج خمسة أدوار رئيسة للأمثلة في مساعدة الطالبات على فهم وتطوير البرهان الرياضي. هذه الأدوار هي: فهم عبارة رياضية، تقييم صحة عبارة رياضية، التبرير بناء على ملاحظة الهياکل الرياضية، تعميم الفهم، دحض تخمين. کذلک کشفت النتائج عن بعض المعوقات التي أعاقت بعض الطالبات من الاستفادة من الأمثلة في فهم وتطوير البرهان. هذه المعوقات هي: استخدام أمثلة مؤکدة متنوعة، استخدام أمثلة تجريبية بطريقة عشوائية، عدم إدراک دور الأمثلة المضادة، القفز إلى الحلول الجبرية. في ضوء ما أسفرت عنه النتائج تم التوصية بضرورة أن يتلقى الطلاب في جميع المراحل الدراسية تعليمًا صريحًا حول کيفية التفکير الاستراتيجي في الأمثلة وتحليلها أثناء الأنشطة المتعلقة بالبرهان الرياضي.
Abstract:
The present research aimed to analyze the role that examples may play in enhancing the ability of high school students to develop mathematical proofs. As well as identifying the obstacles that might hinder high school students from benefiting from examples in the mathematical proof. The current research used case study design. The research sample consisted of twelve female high school students. The students were divided into six cooperating pairs, and each pair was given one activity sheet to solve it together. The interactions between students and their written solutions were analyzed using the Toulmin argument model. Data collection tools were semi-structured task-based interviews, field notes, and student worksheets. The results clarified five main roles that examples played in helping students to understand and develop the mathematical proof. These roles are: understanding a mathematical phrase, assessing validity of a mathematical phrase, justification based on observing mathematical structures, generalizing understanding, and refuting conjecture. The results also revealed some obstacles that hindered some students from benefiting from examples in understanding and developing the proof. These constraints are: the use of various confirmed examples, the use of experimental examples in a random manner, lack of awareness of the role of counterexamples, and jumping to algebraic solutions. In light of the findings, the research recommends that students at all levels of classes receive an explicit instruction on how to think strategically about examples and analyze them during proofing activity.

الكلمات الرئيسية