برنامج قائم على المعايير الأمريكية المحورية المشتركة للرياضيات (CCSSM) لتنمية الجدل الرياضياتي والكفاح المنتج لدى طلاب المرحلة الثانوية A program based on the Common Core State Standards for Mathematics to develop mathematical argumentation and productive struggle for high school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية – جامعة الغردقة

10.21608/armin.2025.466705

المستخلص

      هدف البحث إلى التعرف على فاعلية البرنامج القائم علي المعايير الأمريكية المحورية المشتركة للرياضياتCCSSM  في تنمية بعض مهارات الجدل الرياضياتي والكفاح المنتج لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وتكونت مجموعة البحث من مجموعة تجريبية واحدة ، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا( اختبار الجدل الرياضياتي– مقياس الكفاح المنتج– بطاقة ملاحظة الكفاح المنتج ) ، ثم تدريس البرنامج  لتلاميذ المجموعة التجريبية ( مجموعة البحث)، وبعد ذلك تم تطبيق أدوات البحث بعديًا ، وتوصلت نتائج البحث إلى : وجود فروق ذات دلالة إحصائية  بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي على اختبار الجدل الرياضياتي لصالح التطبيق البعدي ، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية  بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي على كلًا من  مقياس وبطاقة ملاحظة الكفاح المنتج  لصالح التطبيق البعدي . وقدم البحث مجموعة من التوصيات أبرزها: عقد دورات تدريبية تركز على الممارسات الرياضياتية الثمانية الواردة في وثيقة معايير CCSSM واكسابهم مهارات تصميم الأنشطة التعليمية التي تدعم الجدل الرياضياتي والكفاح المنتج لدى المتعلمين، بالإضافة إلي ضرورة تضمين كتب الرياضيات في المراحل التعليمية المختلفة بأنشطة تعليمية تسهم في تنمية مهارات الجدل الرياضياتي والكفاح المنتج ، فضلًا عن إعداد وثيقة معتمدة لمعايير مناهج الرياضيات المصرية تراعي التطورات التربوية والمعايير العالمية المعاصرة.
           The research aimed to identify the effectiveness of a program based on the Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM) in developing some skills of mathematical argumentation and productive struggle among first-year secondary school students. The research sample consisted of a single experimental group, to whom the research tools were applied pre-test (Mathematical Argumentation Test – Productive Struggle Scale – Productive Struggle Observation Checklist). The program was then taught to the experimental group (the research group), followed by the post-test application of the research tools.The findings revealed statistically significant differences between the mean scores of the students in the pre- and post-test applications of the Mathematical Argumentation Test in favor of the post-test. Similarly, there were statistically significant differences between the mean scores of the students in the pre- and post-test applications of both the Productive Struggle Scale and the Productive Struggle Observation Checklist, also in favor of the post-test.The study provided a set of recommendations, most notably: conducting training courses that focus on the eight mathematical practices included in the CCSSM framework and equipping teachers with the skills to design instructional activities that developing mathematical argumentation and productive struggle among learners. It also recommended the integration of such practices and activities into mathematics textbooks at different educational stages to enhance mathematical argumentation and productive struggle skills. Furthermore, the study emphasized the importance of developing an official document for mathematics curriculum standards in Egypt that aligns with contemporary educational developments and international standards.

الكلمات الرئيسية