أثر استخدام استراتيجية الفشل المنتج في تنمية المرونة الرياضية والمثابرة الرياضية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية The Effect of Using the Productive Failure Strategy on Developing Mathematical Flexibility and Mathematical Perseverance among Preparatory Stage Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية، جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية الفشل المنتج في تنمية كل من المرونة الرياضية والمثابرة في حل المشكلات الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. ولتحقيق هذا الهدف، تم اتباع المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، حيث تم تطبيق البحث على مجموعتين من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، إحداهما تجريبية (عددها ٣٥ تلميذًا وتلميذة) درست وفق استراتيجية الفشل المنتج، والأخرى ضابطة (عددها ٣٥ تلميذًا وتلميذة) درست بالطريقة التقليدية. تم استخدام مجموعة من أدوات البحث، شملت: اختبارًا للمرونة الرياضية، ومقياسًا للمثابرة في حل المشكلات الرياضية، وأداة للمقابلة نصف الموجه.
أظهرت النتائج وجود فرق ذا دلالة إحصائية عند مستوى (٠.٠١) بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختبار المرونة ومقياس المثابرة، لصالح المجموعة التجريبية، مع وجود حجم أثر كبير. كما كشفت مقابلات بعض تلاميذ المجموعة التجريبية عن تطور في استراتيجيات الحل، وزيادة في المحاولة المتكررة، وثقة أكبر في القدرة على التعلم، ووعي بقيمة الخطأ والجهد في الفهم.
يوصي البحث بتضمين استراتيجية الفشل المنتج في تعليم الرياضيات، وتدريب المعلمين عليها، مع إجراء دراسات مستقبلية تستكشف أثرها في مراحل ومجالات تعليمية متنوعة
This study aimed to investigate the effect of using the Productive Failure strategy on developing both mathematical flexibility and perseverance in problem-solving among preparatory stage students. To achieve this goal, a quasi-experimental design was adopted, involving two groups of first-year preparatory students: an experimental group (n = 35) taught using the Productive Failure strategy, and a control group (n = 35) taught using traditional methods. A set of research tools was used, including a mathematical flexibility test, a perseverance in problem-solving scale, and a semi-structured interview tool.
The results revealed statistically significant differences at the 0.01 level between the mean scores of the experimental and control groups in both the flexibility test and the perseverance scale, in favor of the experimental group, with a large effect size. Interviews with some students in the experimental group also indicated development in problem-solving strategies, increased willingness to persist, greater confidence in learning abilities, and heightened awareness of the value of error and effort in understanding.
The study recommends incorporating the Productive Failure strategy in mathematics instruction, training teachers on its implementation, and conducting future research to explore its effects across different educational stages and contexts.

الكلمات الرئيسية