مساهمات الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعلم التكيفي والتحديات التي تواجهه من وجهة نظر معلمات الرياضيات للمرحلةالمتوسطة في مدينتي جدة والطائف The contributions of artificial intelligence in enhancing adaptive learning and the challenges it faces from the perspective of of middle school mathematics teachers in Jeddah and Taif

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد- جامعة جدة

2 أستاذ مساعد – جامعة الطائف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أبرز مساهمات الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعلم التكيفي في تعليم الرياضيات، بالإضافة إلى ذلك سعت الدراسة للتعرف على أبرز التحديات التي تواجه استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعلم التكيفي. ولتحقيق تلك الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، كما تم استخدام الاستبانة للحصول على البيانات الأولية من عينة عشوائية بسيطة من معلمات الرياضيات في كل من مدينتي جدة والطائف، حيث بلغ عدد المشاركين (٣٠٦) من معلمات الرياضيات. ولقد أسفر تحليل الدراسة عن عدة نتائج من أهمها أن تطبيقات الذكاء الاصطناعي تساهم بدرجة عالية جدا في تعزيز التعلم التكيفي لدى المتعلمين من ناحية تخطيط محتوى الدرس، وتقديم المحتوى والتقويم ، كما أظهرت الدراسة أن هناك العديد من التحديات تواجه تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعزيز التعلم التكيفي من الناحية الفنية من أهمها  أن التكلفة المادية العالية لتجهيز فصول دراسية تستخدم الذكاء الاصطناعي الداعم لبيئة تعلم تكيفية ملائمة، يعد من أهم التحديات ويليه في الأهمية الندرة في توفر معامل خاصة لتطبيق التعلم التكيفي. أما في جانب التحديات المرتبطة بالمعلم فإن من أبرزها كثرة الأعباء الملقاة على معلمات الرياضيات، أما التحديات التي تواجه استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي من جانب الطالب من أهمها الظروف المادية التي تواجه الطلبة.  وأوصت الدراسة بالعديد من التوصيات أبرزها أهمية تدريب المعلمات والطلبة وتأهيلهم ورفع قدراتهم لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي وتوفير المعامل الخاصة التي تسهل استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم الرياضيات.
The study aimed to identify the key contributions of artificial intelligence (AI) in enhancing adaptive learning in mathematics education. Additionally, it sought to explore the main challenges facing the use of AI applications in promoting adaptive learning. To achieve these objectives, the descriptive-analytical method was employed, and a questionnaire was used to collect primary data from a simple random sample of mathematics teachers in the cities of Jeddah and Taif. The total number of participants was 306 mathematics teachers. The analysis of the study yielded several findings, the most significant of which is that AI applications greatly contribute to enhancing adaptive learning among learners, particularly in lesson content planning, content delivery, and assessment. The study also revealed a number of challenges hindering the effective implementation of AI applications in adaptive learning. Among the most prominent technical challenges is the high financial cost of equipping classrooms with AI-supported adaptive learning environments, followed by the limited availability of specialized laboratories for applying adaptive learning approaches. In terms of teacher-related challenges, the most notable was the heavy workload borne by mathematics teachers. As for student-related challenges, financial constraints faced by students were among the most significant. The study concluded with several recommendations, most notably the importance of training and qualifying both teachers and students to enhance their ability to use AI applications, as well as the need to provide specialized laboratories to facilitate the integration of AI in mathematics education.

الكلمات الرئيسية