برنامج مقترح قائم على البرنامج الدولي لتقييم الطلاب (PISA) والتعلم السياقي لتنمية جدارات تدريس الرياضيات والتفكير الريادي لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية A Proposed Program Based on the Program for International Student Assessment (PISA) and Contextual Learning to Develop Mathematics Teaching Competencies and Entrepreneurial Thinking Among Student Teachers at the Fac

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية - جامعة حلوان

2 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة فاعلية برنامج مقترح قائم على البرنامج الدولي لتقييم الطلاب (PISA) والتعلم السياقي لتنمية جدارات تدريس الرياضيات، والتفكير الريادي لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية، ولتحقيق الهدف مِن البحث قام الباحثان بإعداد البرنامج المقترح، ودليل المدرب والمتدرب للبرنامج، واختيار عينة البحث، والتي تمثَّلَتْ في مجموعة من الطلاب المعلمين بالفرقة الثانية بشعبة الرياضيات بكلية التربية جامعة حلوان البالغ عددهم (65) طالبًا وطالبةً، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: إحداهما تجريبية (30) طالبًا وطالبةً، والأخرى ضابطة (35) طالبًا وطالبةً، وتمثلت أدوات البحث في الاختبار المعرفي لجدارات تدريس الرياضيات للطلاب المعلمين بكلية التربية (إعداد الباحثان)، وبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لجدارات تدريس الرياضيات للطلاب المعلمين بكلية التربية (إعداد الباحثان)، ومقياس مهارات التفكير الريادي للطلاب المعلمين بكلية التربية (إعداد الباحثان)، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبى، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية، والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار المعرفي لجدارات تدريس الرياضيات، لصالح متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين: القبلي، والبعدي للاختبار المعرفي لجدارات تدريس الرياضيات، لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية، والضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لجدارات تدريس الرياضيات، لصالح متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين: القبلي، والبعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لجدارات تدريس الرياضيات، لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية، والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفكير الريادي، لصالح متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين: القبلي، والبعدي لمقياس مهارات التفكير الريادي، لصالح التطبيق البعدي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين درجات طلاب المجموعة التجريبية على بطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لجدارات تدريس الرياضيات، وبين درجاتهم على مقياس مهارات التفكير الريادي في التطبيق البعدي، وأوصى البحث بضرورة الاهتمام بتبنى الاتجاهات والبرامج الدولية فى تنمية جدارات التدريس ومهارات التفكير الريادي للطلاب المعلمين بالشعب المختلفة بكلية التربية.
The research aimed to determine the effectiveness of a proposed program based on the Program for International Student Assessment (PISA) and contextual learning in developing mathematics teaching competencies and entrepreneurial thinking among student teachers at the Faculty of Education. To achieve the research goal, the researchers developed the proposed program, including a trainer's guide and a trainee's guide, and selected the research sample, which consisted of a group of (65) student teachers from the second-year Mathematics Division at the Faculty of Education, Helwan University. The participants were divided into two groups: an experimental group (30 students) and a control group (35 students). The research tools included a cognitive test for mathematics teaching competencies among student teachers in the Mathematics Division (prepared by the researchers), a performance observation checklist for mathematics teaching competencies among student teachers in the Mathematics Division (prepared by the researchers), and a scale for entrepreneurial thinking skills among student teachers in the Mathematics Division (prepared by the researchers). The research adopted a quasi-experimental design. The results confirmed all hypotheses. Statistically significant differences were found between the mean scores of the experimental and control groups in the post-application of the cognitive test for mathematics teaching competencies, favoring the experimental group. Statistically significant differences were also found between the pre- and post-application mean scores of the experimental group in the cognitive test for mathematics teaching competencies, favoring the post-application. Similar statistically significant differences were observed between the experimental and control groups in the post-application of the performance observation checklist for mathematics teaching competencies, favoring the experimental group, and between the pre- and post-application of the performance observation checklist for the experimental group, favoring the post-application. Furthermore, statistically significant differences were found between the experimental and control groups in the post-application of the entrepreneurial thinking skills scale, favoring the experimental group, and between the pre- and post-application of the entrepreneurial thinking skills scale for the experimental group, favoring the post-application. A statistically significant positive correlation was observed between the experimental group’s scores on the performance observation checklist for mathematics teaching competencies and their scores on the entrepreneurial thinking skills scale in the post-application. The research recommended adopting international programs and approaches to develop teaching competencies and entrepreneurial thinking skills among student teachers in various divisions at faculties of education.

الكلمات الرئيسية