استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعى فى إعداد الطلاب معلمى الرياضيات الواقع والمأمول: من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس The Use of Artificial Intelligence Applications in Preparing Mathematics Student Teacher’s Current Status and Future Prospects From the Perspective of Faculty Members

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الإسكندرية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى رصد واقع استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعى فى إعداد الطلاب معلمى الرياضيات فى كليات التربية، وكذا استشراف المستقبل من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فى تخصصي مناهج وطرق تدريس الرياضيات، والرياضيات، وذلك باستخدام المنهج الوصفى، وجمعت البيانات من خلال استبيان طُبّق على عينة مكونة من (73) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس فى تخصصي مناهج وطرق تدريس الرياضيات، والرياضيات، وأظهرت النتائج تبايناً في وعي أعضاء هيئة التدريس في تخصصي المناهج وطرق تدريس الرياضيات، والرياضيات بتطبيقات الذكاء الاصطناعي، وتفاوتاً في آرائهم حول أهميتها في إعداد معلمي الرياضيات، واستخدامها الفعلي. كما اتفق المشاركون على ضرورة توافر متطلبات محددة لضمان التطبيق الفعّال، مع تباين في حدة التحديات التي يواجهونها، وأبدوا اتفاقًا عامًا على واقعية التصور المقترح لتطبيق الذكاء الاصطناعي في إعداد معلمي الرياضيات.
This study examined the current utilization of artificial intelligence (AI) applications in the preparation of mathematics student teacher’s within faculties of education. It explored prospects from the perspectives of faculty members specializing in mathematics curricula, instruction, and mathematics. A descriptive research design was employed, and data were collected using a questionnaire administered to a sample of 73 faculty members across the relevant specializations. The findings indicated variability in faculty members’ awareness of AI applications and differences in their perceptions regarding the significance and actual integration of these applications into mathematics teacher preparation. While participants generally agreed on the need for specific prerequisites to ensure effective implementation, their views varied concerning the severity of the challenges faced. Overall, there was a broad consensus on the viability of the proposed framework for integrating AI applications into mathematics teacher preparation programs.

الكلمات الرئيسية