مهارات التنظيم الذاتي والمهارات الحياتية لحل المشكلات الرياضية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية وتلاميذهم بمدرستي المصرية اليابانية والرسمية للغات في ضوء رؤية مصر 2030م Self-Regulation and Life Skills for Solving Mathematical Problems among Primary School Mathematics Teachers and Their Pupils at the Egyptian Japanese and Official Languag

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية جامعة المنيا

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مهارات التنظيم الذاتي والمهارات الحياتية لحل المشكلات الرياضية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية وتلاميذهم بمدرستي المصرية اليابانية والرسمية للغات في ضوء رؤية مصر 2030م ، واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تطبيقه على مجموعتان (معلمي الرياضيات ، تلاميذ الصف الخامس الابتدائي) بمدرستي المصرية اليابانية والرسمية للغات بالمنيا ، ولتحقيق ذلك تم اعداد (بطاقة ملاحظة أداء معلم الرياضيات لمهارات التنظيم الذاتي والمهارات الحياتية ، وبطاقة ملاحظة أداء التلميذ لمهارات التنظيم الذات ، اختبار قياس مهارات حل المشكلات ، واختبار قياس مهارات التفكير الإبداعي) ، والتأكد من صلاحيتهم للتطبيق  بحساب  الثوابت الاحصائية لهم (الصدق - الثبات ) ، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات أداء معلمي الرياضيات بمدرستي المصرية اليابانية والرسمية للغات بمهارات التنظيم الذاتي  والمهارات الحياتية ككل وبكل مهارة على حده لصالح معلمي الرياضيات بمدرسة المصرية اليابانية عدا مهارة (التقييم والمراقبة الذاتية) فلا توجد فروق بينهما ، أيضاً هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء التلاميذ أثناء حل المشكلات الرياضية بمدرستي المصرية اليابانية والرسمية للغات بمهارات التنظيم الذاتي ككل وباختبار حل المشكلات وبكل مهارة على حده لصالح تلاميذ مدرسة المصرية اليابانية ، وأخيراً لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بمدرسة المصرية اليابانية ومدرسة الرسمية للغات باختبار التفكير الإبداعي وبكل مهارة على حده ، وقد تم تفسير النتائج ووضع التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث ، ومن أهم التوصيات تشجيع تبادل الخبرات بين المعلمين بمدرستي المصرية اليابانية والرسمية للغات عن طريق الدورات التدريبية أو الزيارات .
The purpose of the study was to identify the self-regulation and life skills related to solving mathematical problems among primary school mathematics teachers and their pupils at the Egyptian Japanese School and the Official Language School in light of Egypt's Vision 2030. The current study followed the descriptive-analytical research-design and was applied on two groups (mathematics teachers and fifth-grade pupils) at the Egyptian Japanese School and the official language school in Minia . To achieve this, the following instruments were developed: a teacher observation checklist to assess self-regulation and life skills, a student observation checklist to assess self-regulation skills, a problem- solving skills test, and a creative thinking skills test. The validity and reliability of these instruments were verified by calculating their statistical constants (validity and reliability). Results revealed statistically significant differences at the (0.01) level between average performance of mathematics teachers at the Egyptian Japanese School  and the and Official Language School in terms of overall self-regulation skills , as well as in each skill separately  for the benefit of mathematics teachers at the Egyptian Japanese school except for the skills of self-assessment and self-monitoring, where no significant differences were found between them. There were also statistically significant differences between the average performance of pupils at the Egyptian Japanese School and the Official Language School in solving mathematical problems in terms of overall self-regulation skills, the problem-solving test, and each skill separately For the benefit of the students at the Egyptian Japanese school . Finally, no statistically significant differences were found between the scores of fifth-grade pupils at the Egyptian Japanese School and the Official Language School in the creative thinking test or each skill separately. Results were interpreted, and recommendations and suggestions of further research were presented in light of the findings. One of the most important recommendations is to encourage the exchange of experiences between teachers at the Egyptian Japanese School and the Official Language School through training courses or exchange visits.

الكلمات الرئيسية