أثر استخدام نموذج التعلم الفائق في تدريس الرياضيات على تنمية حل المشكلات الرياضية لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي The Impact of Using the Hyper learning Model in Teaching Mathematics on Developing Problem-Solving Skills Among Fifth-Grade Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراه ﰲ مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة الملك خالد

2 أستاذ تعليم الرياضيات المشارك كلية التربية - جامعة الملك خالد

3 باحث دكتوراه في مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة الملك خالد

4 باحث دكتوراه في مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية -جامعة الملك خالد

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة أثر استخدام نموذج التعلم الفائق في تدريس الرياضيات على تنمية حل المشكلات الرياضية لدى طلاب الصف الخامس الابتدائي بمحافظة رجال ألمع، واستخدم الباحثين المنهج التجريبي، حيث قاموا باختيار عينة عشوائية من طلاب الصف الخامس الابتدائي، وتضمنت العينة (60) طالباً تم تقسيمهم إلى مجموعتين أحدهما تجريبية (ن=31) درست باستخدام نموذج التعلم الفائق والأخرى ضابطة (ن= 29) درست بالطريقة المعتادة لفصل القسمة من كتاب الصف الخامس الابتدائي. وتم استخدام اختبار حل المشكلات الرياضية وذلك في القياس القبلي والبعدي لدى المجموعتين. وتم استخدام اختبار مان – ويتني Mann–Whitney U test واختبار ولكوكسون    Wilcoxon للتحقق من فروض البحث. واسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً (α=0.05) بين المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار حل المشكلات الرياضية بخطواته الأربعة(فهم المشكلة و التخطيط للحل و تنفيذ الحل و التحقق من صحة الحل) والدرجة الكلية لصالح المجموعة التجريبية، كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية (5α=0.0) بين القياس القبلي والقياس البعدي في حل المشكلات الرياضية بخطواته الأربعة والدرجة الكلية  لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، وأشارت معاملات كوهين (r,d) وجود أثر حجم كبير لاستخدام نموذج التعلم الفائق في تنمية حل المشكلات الرياضية لدى عينة الدراسة. وأوصت الدراسة بأهمية استخدام نموذج التعلم الفائق في تدريس الرياضيات في المرحلة الابتدائية.
The study aimed to investigate the impact of using the Hyper learning Model in teaching mathematics on the development of mathematical problem-solving skills among fifth-grade students in Rijal Almaa Governorate. The researchers adopted the experimental approach, selecting a random sample of 60 fifth-grade students. The sample was divided into two groups: an experimental group (n=31) taught using the Hyper learning Model, and a control group (n=29) taught using traditional methods for the division unit in A mathematical problem-solving test was utilized for pre- and post-assessments in both groups. To test the study hypotheses, the researchers employed the Mann–Whitney U test and the Wilcoxon test. The findings indicated statistically significant differences (α=0.05) between the experimental and control groups in the post-assessment of the problem-solving test across its four stages (understanding the problem, planning the solution, implementing the solution, and verifying the solution) as well as the to Furthermore, the results showed significant differences (α=0.05) between the pre- and post-assessments of the experimental group in favor of the post-assessment. Effect size measures (Cohen’s r and d) indicated a large effect of the Hyper learning Model in enhancing mathematical problem-solving skills among the study sample. The study recommended integrating the Hyper learning Model in teaching mathematics at the primary education level.

الكلمات الرئيسية