خريطة بحثية للبحوث المزيج في تعليم وتعلم الرياضيات (تصور مقترح) Research map of mixed research in mathematics teaching and learning (proposed conception)
هدفت هذه الدراسة إلى بناء تصوّر مقترح لإعداد خريطة بحثية لاستراتيجية تعليم وتعلم الرياضيات باستخدام المنهج المختلط، وتضمن المقترح أربعة محاور رئيسية وهي: مراحل بناء خطة البحوث المختلطة في تعليم وتعلم الرياضيات، وكيفية تطبيق البحوث المختلطة في تعليم وتعلم الرياضيات، والتوجهات البحثية المختلطة الحديثة في تعليم وتعلم الرياضيات. استخدمت الدراسة المنهج الاستقرائي التحليلي، وتضمن مجتمع الدراسة جميع الدراسات التي عنت بالتوجهات البحثية الحديثة والمستخدمة للمنهج المختلط في تعليم وتعلم الرياضيات، والمتوفرة على قاعدة البيانات المحلية والعالمية للفترة من عام 2017م وحتى عام 202٥م وشملت (13) دراسة عربية وأجنبية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: (1) البحث في تعليم الرياضيات يتطور بشكل مستمر، مع زيادة في الأبحاث التي تعتمد على المناهج المختلطة، (2) هناك حاجة إلى تطوير مناهج تعليمية تتناسب مع تقنية الذكاء الاصطناعي في التدريس، (3) أهمية العوامل العاطفية والاجتماعية في تعليم الرياضيات، مما يعزز فهم التحديات التي تواجه الطلاب في تعلم الرياضات، (4) تركز البحوث الحديثة على تأثير طرق التدريس المبتكرة على التحصيل الأكاديمي ومهارات التفكير لدى الطلاب، (5) تواجه البحوث المختلطة في تعليم وتعلم الرياضيات تحديات عدة، أبرزها ضعف التأصيل النظري، ونقص خبرة الباحثين في دمج وتحليل البيانات الكمية والنوعية، إلى جانب الحاجة لموارد تقنية وتنظيمية كبيرة، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات التي تم تبنيها في ضوء النتائج.
This study aimed to build a proposed vision for preparing a research map for a strategy for teaching and learning mathematics using a mixed approach. The proposal included four main areas which are, the stages of building a mixed research plan in teaching and learning mathematics, how to apply mixed research in teaching and learning mathematics, and modern mixed research trends in teaching and learning mathematics. The study used the analytical inductive approach. The study community included all studies that dealt with modern research trends and used the mixed approach in teaching and learning mathematics, and that were available on the local and global database for the period from 2017 to 2026, and included 13 Arab and foreign studies. The study reached the following results: (1) Research in mathematics education is constantly evolving, with an increase in research based on mixed methods, (2) there is a need to develop educational approaches that are compatible with artificial intelligence technology in teaching, (3) the importance of emotional and social factors in mathematics education, which enhances the understanding of the challenges students face in learning mathematics, (4) Recent research focuses on the impact of innovative teaching methods on students' academic achievement and thinking skills. (5) Mixed-method research in mathematics teaching and learning faces several challenges, most notably weak theoretical foundations, researchers' lack of experience in integrating and analyzing quantitative and qualitative data, and the need for significant technical and organizational resources. The study concluded with a number of recommendations that were adopted in light of the findings.
المالكي, عبدالعزيز بن درويش, & المالكي, عبير إبراهيم. (2025). خريطة بحثية للبحوث المزيج في تعليم وتعلم الرياضيات (تصور مقترح) Research map of mixed research in mathematics teaching and learning (proposed conception). مجلة تربويات الرياضيات, 28(5), 110-130. doi: 10.21608/armin.2025.455480
MLA
عبدالعزيز بن درويش المالكي; عبير إبراهيم المالكي. "خريطة بحثية للبحوث المزيج في تعليم وتعلم الرياضيات (تصور مقترح) Research map of mixed research in mathematics teaching and learning (proposed conception)", مجلة تربويات الرياضيات, 28, 5, 2025, 110-130. doi: 10.21608/armin.2025.455480
HARVARD
المالكي, عبدالعزيز بن درويش, المالكي, عبير إبراهيم. (2025). 'خريطة بحثية للبحوث المزيج في تعليم وتعلم الرياضيات (تصور مقترح) Research map of mixed research in mathematics teaching and learning (proposed conception)', مجلة تربويات الرياضيات, 28(5), pp. 110-130. doi: 10.21608/armin.2025.455480
VANCOUVER
المالكي, عبدالعزيز بن درويش, المالكي, عبير إبراهيم. خريطة بحثية للبحوث المزيج في تعليم وتعلم الرياضيات (تصور مقترح) Research map of mixed research in mathematics teaching and learning (proposed conception). مجلة تربويات الرياضيات, 2025; 28(5): 110-130. doi: 10.21608/armin.2025.455480