برنامج تدريبي مقترح لتوظيف التعلم المنتشر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات الذكاء العملي والتفكير المحوري لدى معلمي المرحلة الثانوية A proposed Training Program for Employment Ubiquitous Learning in Teaching Mathematics to Develop Practical Intelligence Skills and Core Thinking Among Secondary School Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم أول أ رياضيات وزارة التربية والتعليم – مصر

2 موجه رياضيات لغات وزارة التربية والتعليم – مصر

المستخلص

هدف البحث إلي دراسة فاعلية برنامج تدريبي مقترح لتوظيف التعلم المنتشر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات الذكاء العملي والتفكير المحوري لدى معلمي المرحلة الثانوية وتكونت عينة البحث من (30) معلماً ومعلمة من إدارتي (إدارة الوقف التعليمية، وإدارة قنا التعليمية) التابعين لمديرية قنا للتربية والتعليم، ولتحقيق الهدف من البحث قام الباحثان بإعداد الأدوات الآتية:

بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي لدى معلمي المرحلة الثانوية
مقياس مهارات الذكاء العملي لدى معلمي المرحلة الثانوية
مقياس التفكير المحوري لدى معلمي المرحلة الثانوية

وبعد التأكد من ثبات الأدوات وصدقها قاما الباحثان بتطبيقها على مجموعة البحث قبلياً وتم تطبيق البرنامج المقترح لمدة 3 أسابيع، ثم تم تطبيق الأدوات بعدياً، ومعالجة البيانات إحصائياً وتلخصت أهم النتائج فيما يأتي:

وجود فرق ذى دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية في بطاقة الأداء التدريسي قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في ضوء التعلم المنتشر لصالح التطبيق البعدي
وجود فرق ذى دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية في مقياس مهارات الذكاء العملي قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في ضوء التعلم المنتشر لصالح التطبيق البعدي
وجود فرق ذى دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية في مقياس التفكير المحوري قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده في ضوء التعلم المنتشر لصالح التطبيق البعدي.
وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى (0.05) بين الأداء التدريسي ومهارات الذكاء العملي لدى معلمي المرحلة الثانوية.
وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى (0.05) بين الأداء التدريسي والتفكير المحوري لدى معلمي المرحلة الثانوية.

The aim of the research was to study the effectiveness of a proposed training program to employ widespread learning in teaching mathematics to develop practical intelligence skills and pivotal thinking among secondary school teachers. The research sample consisted of (30) male and female teachers from the two administrations (Educational Endowment Administration and Qena Education Administration) affiliated with the Qena Directorate of Education. To achieve the aim of the research, the researchers prepared the following tools:                   
- Teaching Performance Observation Card for Secondary School Teachers.
- Practical Intelligence Skills Scale for Secondary School Teachers
- Core Thinking Scale for Secondary School Teachers
After ensuring the reliability and validity of the tools, the researchers applied them to the research group beforehand. The proposed program was applied for 3 weeks, then the tools were applied afterward, and the data were processed statistically. The most important results were summarized as follows:
1- There is a statistically significant difference at the (0.05) level between the average scores of secondary school mathematics teachers on the teaching performance card before and after implementing the proposed program, based on Ubiquitous Learning, in favor of the post-implementation.                                                                                     
2 -There is a statistically significant difference at the (0.05) level between the average scores of secondary school mathematics teachers on the practical intelligence skills scale before and after implementing the proposed program, based on Ubiquitous Learning, in favor of the post-implementation.                                                                                    
3 - There is a statistically significant difference at the (0.05) level between the average scores of secondary school mathematics teachers on the Core Thinking scale before and after implementing the proposed program, based on Ubiquitous Learning, in favor of the post-implementation.
4- There is a positive correlation at the (0.05) level between teaching performance and practical intelligence skills among secondary school teachers.
5- There is a positive correlation at the level of (0.05) between teaching performance and Core Thinking among secondary school teachers.        

الكلمات الرئيسية