برنامج قائم على المُدخل الإنساني واستراتيجيات التعلم المُمتع لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين وخفض التجول العقلي في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية A program based on The Humanistic Approach and Enjoyable Learning Strategies to Develop 21st-Century Skills and Reduce Mind-Wandering in Mathematics among Preparatory Stage Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية- جامعة الزقازيق

2 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية- جامعة المنصورة

المستخلص

    هدف البحث إلى قياس فعالية برنامج قائم على المُدخل الإنساني واستراتيجيات التعلم المُمتع لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين وخفض التجول العقلي في الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
    وقد تم استخدام المنهج التجريبي، ذى التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعتين، حيث تم اختيار عينة البحث من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة "خالد ابن الوليد الإعدادية المشتركة" بإدارة العاشر من رمضان/ محافظة الشرقية، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية (ن = 40)، ومجموعة ضابطة (ن = 40).
    وتضمن البحث اختبار في مهارات القرن الحادي والعشرين في الرياضيات (الجانب المعرفي)، مقياس في مهارات القرن الحادي والعشرين في الرياضيات (الجانب الوجداني)، ومقياس في التجول العقلي في الرياضيات، وتم تطبيقهم قبليًا وبعديًا على مجموعتي البحث التجريبية والضابطة.
    وبعد المعالجة التجريبية واختبار صحة الفروض، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية الذين درسوا في ضوء (البرنامج القائم على المُدخل الإنساني واستراتيجيات التعلم المُمتع) ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة الذين درسوا (بالطريقة المعتادة) في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القرن الحادي والعشرين في الرياضيات (الجانب المعرفي) ككل، ولكل مهارة على حده لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0,01 (بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات القرن الحادي والعشرين في الرياضيات (الجانب الوجداني) ككل، ولكل مهارة على حده لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس التجول العقلي في الرياضيات ككل، ولكل بُعد من بعديه على حده لصالح تلاميذ المجموعة الضابطة، أي أن البرنامج القائم على المُدخل الإنساني واستراتيجيات التعلم المُمتع أدى إلى تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين في الرياضيات (الجانبين المعرفي والوجداني) لدى التلاميذ، وكذلك أدى إلى خفض التجول العقلي في الرياضيات لديهم. كما أظهرت نتائج البحث أيضًا وجود فاعلية كبيرة للبرنامج في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين (الجانبين المعرفي والوجداني) وخفض التجول العقلي في الرياضيات لدى التلاميذ.
The aim of the research was to measure the effectiveness of a program based on the humanistic approach and enjoyable learning strategies in developing 21st-century skills and reducing mind-wandering in mathematics among second-grade preparatory students.
    The experimental method was used, employing a quasi-experimental design based on two groups. The research sample was selected from second-grade preparatory students at "Khalid Ibn Al-Walid Preparatory School" in the Tenth of Ramadan City, Al-Sharqia Governorate. The sample was divided into two groups: an experimental group (n = 40) and a control group (n = 40).
    The research included a test for 21st-century skills in mathematics (cognitive domain), a scale for 21st-century skills in mathematics (affective domain), and a scale for mind-wandering in mathematics. These instruments were applied both pre- and post-experiment to the experimental and control groups.
    After conducting the experimental treatment and testing the hypotheses, the results revealed statistically significant differences at the (0.01) level between the mean scores of the experimental group students—who were taught through the program based on the humanistic approach and enjoyable learning strategies—and the control group students—who were taught using traditional methods—on the post-application of the 21st-century skills test in mathematics (cognitive domain) overall, and for each skill individually, in favor of the experimental group.
    There were also statistically significant differences at the (0.01) level between the mean scores of the experimental and control groups on the post-application of the 21st-century skills scale in mathematics (affective domain) overall, and for each skill individually, again in favor of the experimental group.
Furthermore, statistically significant differences were found at the (0.01) level between the mean scores of the experimental and control groups on the post-application of the mind-wandering in mathematics scale overall, and for each dimension separately, in favor of the experimental group. This indicates that the program based on the humanistic approach and enjoyable learning strategies contributed to developing 21st-century skills in mathematics (both cognitive and affective domains) and reducing mind-wandering among students.
    The results also demonstrated the high effectiveness of the program in developing 21st-century skills (cognitive and affective domains) and reducing mind-wandering in mathematics among the students.

الكلمات الرئيسية