برنامج إثرائي مقترح قائم على نظرية الركائز الخمس للإبداع في تدريس الرياضيات وفاعليته في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات لدى الطلاب الموهوبين في المرحلة المتوسطة A proposed enrichment program based on the five legs theory of creativity in teaching mathematics and its effectiveness in developing creative problem-solving skills among gifted students i

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ المناهج وطرق التدريس الرياضيات المشارك

المستخلص

  هدفت الدراسة بناء برنامج إثرائي مقترح قائم على نظرية الركائز الخمس للإبداع في تدريس الرياضيات، والكشف عن فاعليته في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات لدى الطلاب الموهوبين بالصف الثالث المتوسط، واتبعت الدراسة المنهج النوعي في بناء برنامج إثرائي مقترح قائم على نظرية الركائز الخمس للإبداع في تدريس الرياضيات، من خلال تطبيقه نوعيًا لمدة شهر بمدرسة متوسطة حسان بن ثابت بإدارة تنمية القدرات في إدارة تعليم منطقة حائل، وتم استخدام أدوات الملاحظة بالمشاركة والمقابلات شبه المقننة والتسجيلات المرئية والصوتية لمعلم الصف وطلابه البالغ عددهم(31) طالبًا، لقياس فاعلية البرنامج الإثرائي المقترح القائم على نظرية الركائز الخمس للإبداع في تدريس الرياضيات في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات لدى الطلاب الموهوبين في الصف الثالث بالمرحلة المتوسطة، من خلال تطبيقه  في تدريس موضوعات فصل أنظمة المعادلات الخطية على عينة قصدية تكونت من صف في الثالث المتوسط من مدرسة حسان بن ثابت، واستخدمت الدراسة أدوات نوعية هي:الملاحظة بالمشاركة؛ لتسجيل الملاحظات أثناء التطبيق النوعي، والمقابلة شبه المقننة؛ لتفسير ما تمت ملاحظته، والتسجيلات الصوتية والمرئية.
  وتوصلت الدراسة إلى بناء البرنامج الإثرائي المقترح القائم على نظرية الركائز الخمس للإبداع في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات لدى الطلاب الموهوبين في الصف الثالث بالمرحلة المتوسطة، وتحديد متطلبات تنفيذه، كما أظهرت النتائج فاعلية البرنامج الإثرائي المقترح القائم على نظرية الركائز الخمس للإبداع في تدريس الرياضيات في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات، وبناءً على هذه النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات إلى وزارة التعليم وخبراء المناهج ومعلمي الرياضيات ومشرفيهم التربويين، كما قدمت عددًا من المقترحات البحثية ذات العلاقة بموضوع الدراسة.
    The study aimed to build a proposed enrichment program based on the theory of the five pillars of creativity in teaching mathematics, and to reveal its effectiveness in developing creative Problem-Solving skills among gifted students in the third intermediate grade,The study followed the qualitative approach in building a proposed enrichment program based on the theory of the five pillars of creativity in teaching mathematics, through its qualitative application for a month at Hassan bin Thabit Intermediate School in the Department of Capacity Development in the Hail Region Education Administration, The tools of participatory observation, semi-structured interviews, and visual and audio recordings of the class teacher and his students, numbering (31) students, were used to measure the effectiveness of the proposed enrichment program based on the theory of the five pillars of creativity in teaching mathematics in developing creative problem-solving skills among gifted students in the third intermediate grade, through its application in teaching the topics of the linear equations systems chapter on a deliberate sample consisting of a class in the Third intermediate grade of Hassan bin Thabit School, The study used qualitative tools: participatory observation; To record observations during the qualitative application, semi-structured interviews were used to interpret what was observed, and audio and video recordings were used.
  The study developed a proposed enrichment program based on the theory of the five pillars of creativity in teaching mathematics to develop creative problem-solving skills among gifted students in the third grade of middle school, The program's implementation requirements were also identified, The results demonstrated the effectiveness of the proposed enrichment program, based on the theory of the five pillars of creativity in teaching mathematics, in developing creative problem-solving skills, Based on these results, the study presented a set of recommendations to the Ministry of Education, curriculum experts, mathematics teachers, and their educational supervisors. It also presented a number of research proposals related to the study topic.

الكلمات الرئيسية