استخدام نموذج زاهوريك " Zahorik" المدعم بتقنية الإنفوجرافيك في تدريس الهندسة لتنمية مهارات اتخاذ القرار الإبداعي واليقظة العقلية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي Using Zahorik's Model Supported by Infographic in Teaching Geometry on Developing Creative Decision-Making Skills and Mindfulness among Second-Year Preparatory Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية- جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة أثر استخدام نموذج زاهوريك المدعم بتقنية الإنفوجرافيك في تدريس الهندسة لتنمية مهارات اتخاذ القرار الإبداعي واليقظة العقلية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، واستخدم البحث المنهج التجريبي، حيث تكونت عينة البحث من (69) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، موزعين على مجموعتين إحداهما ضابطة وعددها (34) تلميذاً وتلميذة والأخرى تجريبية وعددها (35) تلميذاً وتلميذة، ثم تم إعداد مواد وأدوات البحث متمثلة في دليل المعلم وأوراق عمل التلاميذ، واختبار مهارات اتخاذ القرار الإبداعي، ومقياس اليقظة العقلية في وحدتي "المساحات" و"التشابه وعكس نظرية فيثاغورث ونظرية إقليدس"، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا وبعديًا على مجموعتي البحث، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات اتخاذ القرار الإبداعي ككل وفي جميع مهاراته، ولمقياس اليقظة العقلية ككل وفي جميع أبعاده لصالح المجموعة التجريبية، وأوصى البحث بضرورة عقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمي الرياضيات تُبين كيفية توظيف نموذج زاهوريك المدعم بتقنية الإنفوجرافيك في تدريس الرياضيات وفي تنمية مهارات اتخاذ القرار عامة واتخاذ القرار الإبداعي خاصة.
The aim of the research is to identify the effect of using Zahorik's model supported by infographic in teaching Geometry to develop creative decision-making skills and mindfulness among second-year preparatory stage students. The research used the experimental approach, where the research sample consisted of (69) male and female students of the second-year preparatory stage. They were divided into two groups: a control group (34 male and female students), and an experimental group (35 male and female students). Then, the research materials and tools were prepared:  the Teacher’s Guide and Students’ Worksheets, Creative decision-making skills Test, and a Mindfulness Scale in the units “Areas” and “Similarity and Converse of Pythagoras' theorem and Euclid’s theory”. The research tools were applied before and after the experiment on the two research groups. The results of the research showed that there was a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the students of the control and experimental groups in the post application of the creative decision-making skills test as a whole and in all its skills, and for the scale of mindfulness as a whole and in all its dimensions in favor of the experimental group. The research recommended the necessity of holding training courses and workshops for mathematics teachers to train them to use Zahorik's model supported by infographic in teaching mathematics and in developing decision-making skills in general and creative decision-making in particular.

الكلمات الرئيسية