تصور مقترح في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتطوير المهارات البحثية لدى طلاب الدراسات العليا في تعليم الرياضيات بجامعة الملك خالد A Suggested Proposal Considering Artificial Intelligence Applications to Develop Research Skills among Graduate Students in Mathematics Education at King Khalid University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراه في مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة الملك خالد

2 أستاذ تعليم الرياضيات المشارك كلية التربية - جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفت هذه الدراسةُ إلى تقديم تصوُّر مقترح في ضوءِ تطبيقاتِ الذكاءِ الاصطناعي؛ لتطوير المهارات البحثية لدى طُلَّاب الدراسات العليا في تعليم الرياضيات بجامعة الملك خالد. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتَمَّ الاعتمادُ على الاستبانةِ كأداةٍ لجمع البيانات، والتي طُبِقَّت على عيِّنةٍ عشوائية عددها (66) طالبًا من طُلَّاب وطالبات الدراسات العليا في تعليم الرياضيات بجامعة الملك خالد. أظهرت نتائج الدراسة  أن واقعَ استخدامِ تطبيقاتِ الذكاءِ الاصطناعي لتطوير المهارات البحثية لدى طُلَّاب الدراسات العليا في تعليم الرياضيات بجامعة الملك خالد جاء بدرجةٍ متوسطة، وأنَّ المُعَوِّقات التي تحول دون استخدام الذكاء الاصطناعي في تطوير المهارات البحثية جاءت بدرجةٍ عالية، ومنها عدمُ تخصيص مقرراتٍ دراسية في كيفيَّة استخدامِ تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتطوير مهارات البحث العلمي في تعليم الرياضيات، وكذلك قلةُ توافُر الدورات التدريبية والورش العملية للاستفادة من تطور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي لتعليم الرياضيات. أوصت الدراسة بأهمية تطوير برامج تدريبية متخصصة في الذكاء الاصطناعي، تشمل مجالات مثل: التعلُّم الآليّ وتحليل البيانات الكبيرة، مع تطبيقات عملية لتحسين مهارات الطلاب البحثية في تعليم الرياضيات، وتطوير البنية التحتية الجامعية بتوفير أجهزة متطورة، وخوادم قوية، وأنظمة حوسبة سحابية عالية الأداء لدعم استخدام الذكاء الاصطناعي، ووضع وحدات تعليمية متخصصة في الذكاء الاصطناعي ضمن مناهج الدراسات العليا في تعليم الرياضيات، بما يضمنُ تزويدَ الطلاب بالمهارات اللازمة للعمل البحثي الحديث.
         The research aimed to present a proposed framework in light of artificial intelligence applications to develop research skills among graduate students specializing in mathematics education at King Khalid University. The study adopted the descriptive method and relied on a questionnaire as a tool for collecting the necessary data. The tool was applied to a random sample of (66) graduate students in mathematics education at King Khalid University. The study found that the current use of artificial intelligence applications to develop research skills among graduate students in mathematics education at King Khalid University was moderate. It also identified significant obstacles that hinder the utilization of artificial intelligence in developing research skills. These obstacles included the lack of specialized courses on how to use artificial intelligence applications to enhance research skills in mathematics education, as well as the limited availability of training courses and practical workshops that leverage advancements in artificial intelligence applications for scientific research in mathematics education. The study concluded the importance of developing specialized training programs in artificial intelligence covering areas such as machine learning and big data analysis, along with practical applications to improve students' research skills in mathematics education. It also emphasized the need to enhance university infrastructure by providing advanced devices, robust servers, and high-performance cloud computing systems to support the use of artificial intelligence. Furthermore, the study recommended incorporating specialized educational units on artificial intelligence into graduate curricula for mathematics education to ensure equipping students with the necessary skills for modern research work.

الكلمات الرئيسية