مستويات عمق المعرفة الرياضياتية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى وعلاقتها بدرجة ممارسة معلميهم لاستراتيجيات التقويم الواقعى Levels of Mathematical Knowledge Depth Among First-Year Preparatory Students and Its Relation to the Degree of Their Teachers' Use of Authentic Assessment Strategies

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بكلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

       استهدف البحث الحالى التعرف على درجة مستويات عمق المعرفة الرياضياتية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى وعلاقتها بدرجة ممارسة معلميهم لاستراتيجيات التقويم الواقعى، بلغ عدد أفراد البحث للمرحلة الأولى (86) معلماً ومعلمة ممن يُدرسون الرياضيات بالصف الأول الإعدادى، موزعين على عدد من المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم بمحافظة الجيزة. وبلغ عدد أفراد البحث للمرحلة الثانية (18) معلمًا ومعلمة ممن يُدرسون الرياضيات للصف الأول الإعدادى، تم اختيارهم بطريقة قصدية من أفراد البحث في المرحلة الأولى، وتلاميذهم من الصف الأول الإعدادى وعددهم (549) تلميذًا وتلميذه. وللإجابة عن أسئلة البحث، تم بناء أدتى قياس، وهما: استبيان لتحديد درجة ممارسة المعلمين لاستراتيجيات التقويم الواقعى من وجهة نظرهم، واختبار مستويات عمق المعرفة الرياضياتية لتلاميذ الصف الأول الإعدادى. وقد أسفرت نتائج البحث عن: أولاً: أن درجة ممارسة معلمى رياضيات الصف الأول الإعدادى لاستراتيجيات التقويم الوقعى جاءت فى مجملها بدرجة متوسطة. ثانيًا: وجود فرق دال إحصائيًا فى مستويات عمق المعرفة الرياضياتية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى تُعزى إلى درجة استخدام معلميهم لاستراتيجيات التقويم الواقعى، وذلك لصالح مجموعة الممارسة التقويمية المرتفعة مقارنة بمجموعتى الممارسة التقويمية المتوسطة والضعيفة، ولصالح مجموعة الممارسة التقويمية المتوسطة مقارنة بمجموعة الممارسة التقويمية الضعيفة، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم وضع عددًا من التوصيات والمقترحات.
The current research aimed to identify the levels of mathematical knowledge depth among first-year preparatory students and its relation to the degree to which their teachers practice authentic assessment strategies. The first phase of the study included (86) male and female teachers who teach mathematics to first-year preparatory students in several public schools affiliated with the Directorate of Education in Giza Governorate. The second phase included (18) mathematics teachers (intentionally selected from the first phase) and their (549) first-year preparatory students. To answer the research questions, two measurement tools were developed: a questionnaire to determine the degree to which teachers use authentic assessment strategies from their perspective, and a test to assess the levels of mathematical knowledge depth among first-year preparatory students. The research results revealed the following:1.The overall degree to which first-year preparatory math teachers apply authentic assessment strategies was moderate.2.There is a statistically significant difference in students' levels of mathematical knowledge depth attributed to the degree of their teachers' use of authentic assessment strategies. The difference favored the group with high assessment practice over the medium and low groups, and also favored the medium practice group over the low practice group. In light of the findings, a number of recommendations and suggestions were made.

الكلمات الرئيسية