دراسة طولية لأثر برنامج تعليمي مصمم وفقا لإطار مدخل CLIL على تحسين بعض كفايات التدريس واللغة الرياضياتية الأكاديمية للطلاب معلمي الرياضيات باللغة الإنجليزية، وتنمية قدرتهم على دعم انخراط تلاميذهم في التعلُم بالمدارس الرسمية للغات A Longitudinal Study of the Impact of a proposed CLIL-Based Program on Enhanc

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

في ضوء التوسع الذي تشهده جمهورية مصر العربية نحو الاهتمام بتعليم وتعلُم اللغات الأجنبية، والذي انعكس على زيادة عدد المدارس الرسمية للغات، تلك التي تُدَرس فيها الرياضيات باللغة الإنجليزية، تناولت الدراسة الحالية أحد الركائز الأساسية التي يمكن من خلالها المشاركة في نجاح تلك النقلة، وهو إعداد معلم الرياضيات. وتحديداً، استهدفت الدراسة تصميم برنامج تعليمي في ضوء إطار مدخل CLIL لتحسين بعض الكفايات التدريسية واللغة الرياضياتية الأكاديمية للطلاب معلمي الرياضيات باللغة الإنجليزية، ولتنمية قدرتهم على دعم انخراط تلاميذهم في التعلم بالمدارس الرسمية للغات. ذلك أن مدخل CLIL، وفقاً للدراسة الحالية، مثَل أحد الحلول الممكنة لمشكلة عدم وجود إطار تربوي واضح تُبنى في ضوئه عملية إعداد معلمي الرياضيات باللغة الإنجليزية بكليات التربية في مصر، وعُرف بانه سياق لتعليم وتعلُم الرياضيات من خلال اللغة الإنجليزية، والذي يحقق التكامل بين: المحتوى (المعرفة الرياضياتية)، التواصل (الكيفية التي يتم بها تناول المعرفة الرياضياتية من خلال اللغة الانجليزية)، الإدراك (عمليات التعلُم المستهدفة)؛ الثقافة (الجوانب الثقافية المرتبطة بالمعرفة الرياضياتية محلياً وعالمياً). ولتحقيق أهداف الدراسة، استُخدم تصميم السلسلة الزمنية المكافئة (أحد تصميمات الدراسات الطولية) لتقصي نتائج البرنامج التعليمي المقترح، والذي صُمم باستخدام نموذج ADDIE، وتم التدريس به على مدار فصلين دراسيين (بواقع 36 ساعة). وتمثلت أهم نتائج الدراسة في توّصيف أثر البرنامج الإيجابي على تحسين بعض الكفايات التدريسية للطلاب معلمي الرياضيات باللغة الإنجليزية، وخاصة كفايات التخطيط للتدريس والتفكُر فيه، وكذلك الوعي بأهمية التناسق بين تلك الكفايات. وانعكس ذلك بشكل ملحوظ على ارتفاع مستوى قدرة الطلاب على دعم انخراط تلاميذهم في التعلُم، وتنمية وعيهم بالعلاقة بين اثراء لغة الحوار الصفي، وممارسات التواصل الفعّال بين التلاميذ. كما كان للبرنامج حجم تأثير كبير (95%) على تحسين مستوى اللغة الرياضياتية الأكاديمية للطلاب المعلمين. وفي ضوء ذلك، أوصت الدراسة بضرورة توجيه نظر القائمين على تطوير مقررات إعداد معلمي الرياضيات والعلوم باللغة الانجليزية بإعادة هيكلة تلك المقررات في ضوء مداخل التكامل بين المحتوى واللغة، آخذين في الاعتبار الفروق بين تلك المداخل، والسمات المميزة لكل مدخل، وآلية تطبيقه بما يتفق مع نواتج التعلُم المستهدفة.
Given the growing interest in foreign language education in the Arab Republic of Egypt, evidenced by the increasing number of official language schools offering mathematics instruction in English, the present study addresses a fundamental aspect through which the transition towards teaching mathematics in English across such schools could be successfully implemented. This aspect is the preparation of English-language mathematics teachers. Specifically, the study aimed to design an educational program based on the CLIL framework to enhance some of the teaching competencies and academic language of mathematics for student teachers and to develop their ability to support their pupils' engagement in official language schools. In this context, the CLIL approach was hypothesized as a possible solution to the lack of a clear educational framework to build upon for the training process of English-language mathematics teachers in faculties of education in Egypt. CLIL explains the context for teaching and learning mathematics through the English language, which integrates content (mathematical knowledge), communication (how mathematical knowledge is approached through the English language), cognition (targeted learning processes), and culture (cultural aspects related to mathematical knowledge locally and globally).To achieve the study objectives, an equivalent time series design (one among the longitudinal study designs) was used to examine the impact of the proposed program. This program was developed using the ADDIE model and delivered over two semesters, totaling 36 hours. As a result, the program significantly enhanced the teaching competencies of the student teachers, particularly in planning and reflecting on their teaching practices, while fostering their awareness of alignment among the three fundamental teaching competencies: planning, implementation, and reflection. Furthermore, the enhancement of the teaching competencies was reflected in the increased level of the pupils' engagement in learning processes, as the student teachers gained a deeper understanding of how enhancing the language used in classroom discussions correlates with effective communication practices among learners. The program also had a heightened effect size (95%) on improving the academic language of mathematics for the student teachers. Based on this, the study recommended restructuring courses of teacher education considering approaches to integrating content and language, taking into account the differences between these approaches, the distinctive features of each approach, and the mechanism for its implementation in a manner that is consistent with the targeted learning outcomes.

الكلمات الرئيسية