فاعلية استخدام مدخل التعلم التكاملي بين المحتوى واللغة (CLIL) في تنمية مهارات التواصل الرياضي والثقة التدريسية لدى طلاب الدبلوم المهني "شعبة الرياضيات باللغة الإنجليزية" The Effectiveness of Using CLIL Approach in Developing Mathematical Communication Skills and Teaching Confidence for Students of the Professional Diploma "Mathematics Department in Englis

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن فاعلية استخدام مدخل CLIL في تنمية مهارات التواصل الرياضي ورفع مستوى الثقة التدريسية لدى طلاب الدبلوم المهني شعبة الرياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية جامعة دمياط، وتكونت مجموعة البحث من (8) ثمانية طلاب (٣ ذكور، 5 إناث) للعام الأكاديمي 202٢/2023. تم استخدام منهج البحث المختلط ذي التصميم المتضمن لجمع بيانات كمية باستخدام بطاقة ملاحظة مهارات التواصل الرياضي، ومقياس الثقة التدريسية، فضلاً عن جمع بيانات نوعية باستخدام الملاحظة المباشرة لأداء الطلاب المعلمين، واستبانة رؤى الطلاب المعلمين وانطباعاتهم عن البرنامج. وأسفرت نتائج البحث عن تنمية مهارات التواصل الرياضي ورفع مستوى الثقة التدريسية لدى طلاب مجموعة البحث نتيجة تدريبهم على استخدام مدخل CLIL في تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين مستوى مهارات التواصل الرياضي والثقة التدريسية لدى طلاب مجموعة البحث عند مستوى (0,05)، فكلما ارتفعت درجات الطلاب المعلمين في بطاقة ملاحظة مهارات التواصل الرياضي، ارتفعت درجاتهم في مقياس الثقة التدريسية، والعكس صحيح.
The research aimed to investigate the effectiveness of using the CLIL approach in develop mathematical communication skills and raising of the level of teaching confidence among students of the Professional Diploma, Mathematics Department in English at the Faculty of Education, Damietta University. The research group consisted of (N=8) eight students "3 male and 5 female" enrolled in the Professional Diploma of the academic year 2022–2023. The mixed- methods research (Embedded Design) was used to collect both quantitative and qualitative data. Quantitative data was collected using the mathematical communication skills observation checklist and the teaching confidence scale. As for qualitative data, it was collected through direct observation of student teachers' performance, and a survey of student teachers' opinions and impressions about the program. The findings revealed the effectiveness of CLIL approach in developing mathematical communication skills and an increase in teaching confidence among the research group students. Moreover, the findings indicated a statistically significant positive correlation at the (0.05) level between the level of mathematical communication skills and teaching confidence among the research group students. That is, the higher the student teachers scored on the mathematical communication skills observation checklist, the higher their scores on the teaching confidence scale, and vice versa.

الكلمات الرئيسية