تصورات المعلمين والمعلمات حول كفاءتهم الذاتية تجاه استخدام روبوتات الدردشة التفاعلية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية Teachers' Perceptions of Their Self-Efficacy towards Using Interactive Chatbots in Teaching Mathematics at the High Schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دكتوراة في مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية-جامعة الملك خالد

2 أستاذ تعليم الرياضيات المشارك كلية التربية - جامعة الملك خالد

10.21608/armin.2025.423840

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات المعلمين والمعلمات حول كفاءتهم الذاتية تجاه استخدام روبوتات الدردشة التفاعلية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية، وتحديد تأثير المتغيرات (المؤهل العلمي، والرتبة الوظيفية، سنوات الخبرة) على درجة تصوراتهم. تم استخدام المنهج الوصفي، وأعدَّ الباحثون استبانة إلكترونية تكونت من (59) فقرة موزعة على خمسة أبعاد، ثم تم تطبيقها على عينة عشوائية حجمها (172) معلماً ومعلمة رياضيات بمدارس المرحلة الثانوية التابعة لإدارة تعليم نجران. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: جاءت تصورات المعلمين والمعلمات حول كفاءتهم الذاتية تجاه استخدام روبوتات الدردشة التفاعلية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية بدرجة كبيرة، وجاءت جميع الأبعاد الفرعية في الاستبانة بدرجة كبيرة. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً في درجة تصورات المعلمين والمعلمات حول كفاءتهم الذاتية تجاه استخدام روبوتات الدردشة التفاعلية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية تُعزى لمتغير المؤهل العلمي أو الرتبة الوظيفية؛ بينما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً تُعزى إلى متغير سنوات الخبرة في البعد الأول، والبعد الثالث، والبعد الرابع، وجميعها لصالح سنوات الخبرة 5 إلى10سنوات. وأوصى الباحثون بتوفير برامج تدريبية مستدامة لتدريب معلمي ومعلمات الرياضيات قبل وأثناء الخدمة على استخدام تكنولوجيا التعليم في تدريس الرياضيات وخاصة روبوتات الدردشة التفاعلية، وتطوير مقررات ومناهج الرياضيات لتضمَّن تقنيات التعليم، وخاصة روبوتات الدردشة التفاعلية.
The study aimed to identify teachers' perceptions of their self-efficacy towards using interactive chatbots in teaching mathematics at the secondary level, and to determine the impact of variables (academic qualification, job rank, years of experience) on the degree of their perceptions. The descriptive approach was used, and the researcher prepared an electronic questionnaire consisting of (59) paragraphs distributed over five dimensions, then it was applied to a random sample of (172) mathematics teachers in secondary schools affiliated with the Najran Education Department. The study reached several results, the most important of which are: Teachers' perceptions of their self-efficacy towards using interactive chatbots in teaching mathematics at the secondary level were high, and all sub-dimensions in the questionnaire were high. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences in the degree of teachers' perceptions of their self-efficacy towards using interactive chatbots in teaching mathematics at the secondary level attributed to the variable of academic qualification or job rank; While the results showed statistically significant differences attributed to the variable of years of experience in the first dimension, the third dimension, and the fourth dimension, all in favor of years of experience from 5 to 10 years. The researcher recommended providing sustainable training programs to train mathematics teachers before and during service on the use of educational technology in teaching mathematics, especially interactive chatbots, and developing mathematics courses and curricula to include educational technologies, especially interactive chatbots.

الكلمات الرئيسية