مدى رضا المنسوبين والطلبة عن المرافق الجامعية بالسنة الأولى المشتركة - جامعة الملك سعود وأثرها على المعدل الدراسي لدى الطلبة في مقرري الرياضيات والاحصاء (دراسة حالة) Level of Satisfaction of Staff and Students with University Facilities in the Common First Year - King Saud University and its Impact on the Academic average of students in the mathematics and s

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – جامعة الملك سعود

10.21608/armin.2025.423839

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى رضا المنسوبين وكذلك الطلبة (طلاب وطالبات) عن المرافق الجامعية بعمادة السنة الأولى المشتركة جامعة الملك سعود بالرياض، المملكة العربية السعودية للعام الجامعي 2024م، و قياس الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين استجابات عينة الدراسة والتي تعزى لمتغيرات النوع (طلاب وطالبات)،وايضاً قياس أثر تلك المرافق على المعدل لديهم في مقرري الرياضيات والاحصاء إن وُجد،  باستخدام المنهج الوصفي للعينة قيد الدراسة من خلال عدد استبانتين كأداة لجمع البيانات من عينه مكونه من (210) من المنسوبين، وكذلك عينة مكونة من (2380) من الطلبة (طلاب وطالبات)، وتمت معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية Spss .
وبعد تحليل النتائج، توصلت الدراسة إلى ان الدرجة الكلية لنتيجة تحليل الاستبانتين يشير الى وجود درجة رضا كبيرة لكل من المنسوبين وكذلك الطلبة (طلاب وطالبات) حيث بلغت المتوسط الموزون للاستبانات (2.85) و (2.87) على الترتيب.
 توصلت الدراسة ايضاً الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) نحو مدى رضا المنسوبين عن المرافق الجامعية بالعمادة حسب متغير النوع (ذكور – إناث) ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية  عند مستوى (0.05)  نحو مدى رضا الطلبة عن المرافق الجامعية بالعمادة  حسب متغير النوع (طلاب – طالبات) حيث كانت مستوى الدلالة لقيمة ت أقل من (0.05)، وجاءت الفروق لصالح الإناث (الطالبات).
وتوصلت الدراسة أيضاً الى وجود تأثير منخفض للمرافق الجامعية بالعمادة على الطلاب والطالبات، حيث وجد أن المرافق الجامعية المتاحة بفرع الطالبات (بعليشة) بصورة أقل بكثير من المرافق المتاحة بفرع الطلاب (بالدرعية)، في حين كانت معدلات الطالبات أكبر من معدلات الطلاب، ويشير ذلك أن المرافق الجامعية  تلعب دوراً صغيراً في رفع المعدلات الدراسية للطلبة في هذه الدراسة، ويرجع ذلك الى الفروق الفردية والجماعية لفئة الطالبات وفئة الطلاب،  وأوصت الدراسة باستغلال جميع المرافق الجامعية بالعمادة الاستغلال الأمثل، وزيادة وعي الطلاب بدور تلك المرافق، وكذلك التوسع باستخدام المرافق الجامعية الخاصة بتقنية المعلومات  لتكوين جيل رقمي صالح كما تنشده رؤية المملكة العربية السعودية 2030، ايضاً العمل على تفعيل دور المرافق الرياضية والثقافية وإشراك الطلاب فيها لرفع الوعي بأهمية المرافق الجامعية.
The current study aims to reveal the extent of satisfaction of affiliates as well as students (male and female students) with the university facilities at the Deanship of the Joint First Year, King Saud University in Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia for the academic year 2024 AD, and to measure the statistically significant differences between the responses of the study sample that are attributed to gender variables (male and female students), and also to measure the impact of those facilities, if any, using the descriptive approach for the sample under study through two questionnaires as a tool for collecting data from a sample of (210) affiliates, as well as a sample of (2380) students (male and female students), and the data were processed using the statistical package program Spss.
After analyzing the results, the study concluded that the total score of the result of the analysis of the two questionnaires indicates a high degree of satisfaction for both affiliates as well as students (male and female students), as the weighted average of the questionnaires reached (2.85) and (2.87), respectively. The study also found that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) in the attitudes of the affiliates towards the level of satisfaction with the university facilities in the deanship according to the gender variable (males - females), and there were statistically significant differences at the level of (0.05) in the attitudes of the students towards the level of satisfaction with the university facilities in the deanship according to the gender variable (students - female students), as the significance level for the t value was less than (0.05), and the differences were females (female students). The study also found that there was a low impact of university facilities in the Deanship on male and female students, as there were much fewer university facilities in the female students’ branch (Baalisha) than in the male students’ branch (Diriyah), while the rates of female students were higher than the rates of male students. This indicates that university facilities play a small role in raising the academic rates of students in this study, due to the individual and group differences between the female and male students. The study recommended providing optimal utilization of all university facilities in the Deanship, increasing students’ awareness of the role of these facilities, as well as expanding the use of university facilities related to information technology to form a suitable digital generation, as desired by the Kingdom of Saudi Arabia’s Vision 2030, and also working to activate the role of sports and cultural facilities and involving students in them to raise awareness of the importance of university facilities.

الكلمات الرئيسية