وحدة مقترحة قائمة على دمج قضايا تغير المناخ في تعليم وتعلم الرياضيات لتنمية الوعى المناخى والثقافة الرياضياتية ذات الصلة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائى A proposed unit based on integrating climate change issues into teaching and learning mathematics in developing climate awareness and related mathematical literacy among sixth grade primary school students.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

استهدف هذا البحث معرفة فاعلية وحدة مقترحة قائمة على دمج قضايا تغير المناخ فى تعليم وتعلم الرياضيات لتنمية الوعى المناخى والثقافة الرياضياتية ذات الصلة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائى، ولتحقيق الهدف من البحث قامت الباحثة بإعداد قائمة بقضايا التغير المناخى التي يمكن دمجها في تعليم وتعلم رياضيات الصف السادس الابتدائى، وقد تم اختيار عينة البحث والتي تمثلت في (35) تلميذًا من تلاميذ الصف السادس الابتدائى، واستخدمت الباحثة التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة، وقد تضمنت أدوات البحث مقياسًا للوعى المناخى، واختبارًا للثقافة الرياضياتية وتم تطبيقهما على تلاميذ المجموعة التجريبية قبل تجربة البحث وبعدها، وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية الوحدة المقترحة في تنمية الوعى المناخى والثقافة الرياضياتية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائى، كما أسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين تنمية الثقافة الرياضياتية ذات الصلة بتغير المناخ وتنمية الوعى المناخى لدى تلاميذ المجموعة التجريبية (عينة البحث)، وفى ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم وضع عددًا من التوصيات والبحوث المقترحة.
This research aimed to determine the effectiveness of a proposed unit based on integrating climate change issues into teaching and learning mathematics to develop climate awareness and related mathematical literacy among sixth-grade primary school students. To achieve the goal of the research, the researcher prepared a list of climate change issues that can be integrated into teaching and learning mathematics in the sixth grade of primary school. The research sample was chosen, which consisted of (35) sixth-grade students, The researcher used a one-group experimental design. The research tools included a measure of climate awareness and a test of mathematical literacy, which were applied to the students of the experimental group before and after the research experiment. The results of the research resulted in the effectiveness of the proposed unit in developing climate awareness and mathematical literacy among sixth-grade primary school students. The results resulted in a positive correlation between the development of mathematical literacy related to climate change and the development of climate awareness among the students of the experimental group (the research sample), and in light of the research results, a number of recommendations and proposed research were developed.

الكلمات الرئيسية