إطار تصميم تعليمي شامل لتخطيط أنشطة مدرسية لمعلمي الرياضيات وتأثيرها في الارتقاء بمهارات ريادة الأعمال من أجل الاعتماد الذاتي المستدام لطلاب المرحلة الأساسية A comprehensive instructional design framework to plan school activities for mathematics teachers and their impact on Improving Entrepreneurship Skills for Sustainable Self-Reliance for basic stage students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

سعى البحث الى وضع إطار تصميم تعليمي شامل لتخطيط أنشطة مدرسية لمعلمي الرياضيات وتأثيرها في الارتقاء بمهارات ريادة الأعمال من أجل الاعتماد الذاتي المستدام لطلاب المرحلة الأساسية والتعرف على مراحل تكوين الأنشطة بداية من المحلة الابتدائية حتى المرحلة الاعدادية، وتكون المجتمع من معلمي رياضيات المرحلة الاساسية وقد كان عددهم (15) معلماً، وطلاب الرياضيات بإدارة قطور التعليمية وبلغ قوامها (48) طالب وطالبة بالصف الثاني الاعدادي في محافظة الغربية تم تقسيمهم الى مجموعتين الأولى التجريبية وبلغ قوامها (22) طالب وطالبة والضابطة وبلغ قوامها (26). وجاءت النتائج مؤكدة على وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات المعلمين (المتدربين) والطلاب في التطبيق القبلي والبعدي لقياس أداء المعلمين لصالح التطبيق البعدي، وكذلك وجود فروق في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وهذا يؤكد على فاعلية إطار التصميم التعليمي الشامل لتخطيط أنشطة مدرسية لمعلمي الرياضيات للارتقاء بمهارات ريادة الاعمال والاعتماد الذاتي المستدام.
The research sought to develop a comprehensive educational design framework for planning school activities for mathematics teachers and their impact on improving Entrepreneurial Skills for the sake of Sustainable Self-Reliance for basic stage students. The community consisted of basic stage mathematics teachers, and their number was (15) teachers and mathematics students in the Qatour Educational Administration, and its strength was (48) male and female students in the second year of middle school in Gharbia Governorate were divided into two groups: the experimental group, which consisted of (22) male and female students. In addition, the control group, which consisted of (26). The results confirmed the presence of statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of teachers (trainees) and students in the pre- and post-application to measure teachers’ performance in favor of the post-application. There were also differences in the post-application in favor of the experimental group, and this confirms the effectiveness of the comprehensive educational design framework for planning school activities for mathematics teachers to improve Entrepreneurial Skills and Sustainable Self-Reliance.

الكلمات الرئيسية