أثر برنامج قائم على التصور الديناميكي وفق مبادئ أنشطة استنباط النموذج (Model- Eliciting Activities) على الثقافة الإحصائية لدى طالبات الصف العاشر في ضوء فهمهن القرائي الرياضي The impact of a program based on the dynamic visualization according to Model Eliciting Activities principles on the statistical literacy of tenth grade students in light of their mathematical reading

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة دكتوراة مناهج وطرق تدريس الرياضيات جامعة السلطان قابوس

2 أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات جامعة السلطان قابوس

10.21608/armin.2024.373674

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر برنامج قائم على التصور الديناميكي وفق مبادئ أنشطة استنباط النموذج (Model-Eliciting Activities) على الثقافة الاحصائية لدى طالبات الصف العاشر في ضوء فهمهن القرائي الرياضي، ولتحقيق هدف الدراسة تم تصميم برنامج تعليمي قائم على التصور الديناميكي وفق مبادئ أنشطة استنباط النموذج، يتضمن أنشطة في محتوى وحدات الاحصاء، المقررة على طالبات الصف العاشر الأساسي، كما تم تصميم اختبار الثقافة الإحصائية، واختبار الفهم القرائي الرياضي، وقد تم التحقق من صدق وثبات أدوات الدراسة قبل تطبيقها.
وقد بلغ عدد أفراد عينة الدراسة (132) طالبة مقيدة بالصف العاشر الأساسي، اختيروا بطريقة قصدية؛ لتعاون المدرستين مع الباحثة، تم تقسيمهن إلى مجموعتين مجموعة تجريبية شملت ٦٨ طالبة تم تدريسهن باستخدام البرنامج التعليمي، ومجموعة ضابطة شملت ٦4 طالبة تم تدريسهن بالطريقة الاعتيادية، وتم تطبيق اختبار الثقافة الإحصائية على طالبات المجموعتين (التجريبية والضابطة) قبل وبعد تطبيق البرنامج التعليمي. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام تحليل التباين الثنائي المصاحب (ANCOVA) ذي التصميم 2X۲، كما تم تحليل التباين المتعدد المصاحب (MANCOVA)، وقد أظهرت نتائج الدراسة:
- وجود فروق دالة إحصائياً (0.05 £ α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي في اختبار الثقافة الإحصائية لصالح درجات طالبات المجموعة التجريبية.
-عدم وجود فروق دالة إحصائياً (0.05 £ α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الثقافة الإحصائية يُعزى إلى مستوى الفهم القرائي الرياضي (منخفض، مرتفع) لدى طالبات الصف العاشر الأساسي.
-عدم وجود فرق دال إحصائياً (0.05 £ α) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الثقافة الإحصائية يُعزى إلى التفاعل بين طريقة التدريس ومستوى الفهم القرائي الرياضي (منخفض، مرتفع) لدى طالبات الصف العاشر الأساسي.
وفي ضوء نتائج الدراسة تمت التوصية بعقد دورات تدريبية لمعلِّمي الرياضيات في المراحل التعليمية المختلفة بشأن البرامج الحاسوبية المختصة في الرياضيات، وكيفية استخدامها في تدريس موضوعات الرياضيات، وتشجيع المعلمين على التركيز على الأنشطة التي تُعَزِّزُ مهارات التفكير لدى الطلبة منها أنشطة استنباط النموذج، واستخدام الاستراتيجيَّات التي تعزز مستوى الثقافة الإحصائية لدى الطلبة، وتنمية الفهم القرائي الرياضي لدى الطلبة؛ من خلال التدريب على قراءة المقالات التي تشمل جوانب رياضية.
The study aimed to reveal the impact of a program based on dynamic visualization and the principles of model-eliciting activities on the statistical literacy of tenth grade students in light of their mathematical reading comprehension. To achieve the aim of the study, an educational program based on dynamic visualization along the principles of model-eliciting activities was designed, which includes activities in the content of statistics units scheduled for tenth grade students. A statistical literacy test and a mathematical reading comprehension test were also designed, and the reliability and validity of the study tools were verified before applying them.
The study sample consisted of 132 students from the tenth grade who were purposefully selected and were divided into two groups: an experimental group that included 68 students who were taught using the educational program and a control group that included 64 students who were taught using the usual method. The statistical literacy test was applied to the students of the two groups (experimental and control) before and after applying the educational program. To answer the study questions, analyses of covariance (ANCOVA) and (MANCOVA) were used, and the results of the study showed:
There is a statistically significant difference (α £ 0.05) between the mean scores of students in the experimental and control groups in the post-statistical literacy test in favor of the scores of the experimental group students.
There is no statistically significant difference (α £ 0.05) between the mean scores of students in the experimental and control groups in the post-statistical literacy test due to the level of mathematical reading comprehension (low, high) of tenth grade students.
There is no statistically significant difference (α £ 0.05) between the mean scores of students in the experimental and control groups after the statistical literacy test due to the interaction between the way of teaching and the mathematical reading comprehension (low, high) of the tenth-grade students.
In light of the results of the study, it was recommended to hold training courses for mathematics teachers at different educational levels on specialized computer programs in mathematics and how to use them in teaching mathematics topics, and encourage teachers to focus on activities that enhance students' thinking skills, including model-eliciting activities, use strategies that enhance students' level of statistical literacy, and develop students' mathematical reading comprehension through training on reading articles that include mathematical aspects.

الكلمات الرئيسية