واقع استخدام معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية للأنشطة الإثرائية لحل مسائل مهارات التفكير العليا عبر منصة مدرستي The Reality of Using Enrichment Activities for Elementary School Mathematics Teachers to Solve Higher-Order Thinking Skills Math Problems Through the Madrasati Platform

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التعليم – تعليم جدة

2 أستاذ تدريس الرياضيات المشارك كلية التربية- جامعة جدة

3 أستاذ تدريس الرياضيات المساعد كلية التربية- جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف على واقع استخدام معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية للأنشطة الإثرائية لحل مسائل مهارات التفكير العليا عبر منصة مدرستي، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وطبقت استبانة تم التحقق من صدقها وثباتها على عينة عشوائية مكونة من (302) معلما للرياضيات بمدينة جدة، وأظهرت النتائج أن استجابات معلمي الرياضيات كانت مرتفعة حول واقع استخدام معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية للأنشطة الإثرائية لحل مسائل مهارات التفكير العليا عبر منصة مدرستي من خلال متوسط حسابي (3.95) وانحراف معياري (0.743)، وتظهر النتائج تزايد اهتمام معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية باستخدام الأنشطة الإثرائية لحل مسائل مهارات التفكير العليا عبر منصة مدرستي. وظهرت الفقرة الثامنة كأعلى درجة في الاستجابة من قبل معلمي الرياضيات المتعلقة بالاهتمام بالفروق الفردية لدى الطلاب عند المشاركة بأنشطة إثرائية لحل مسائل مهارات التفكير العليا، بمتوسط حسابي قدره (4.26)، وانحراف معياري (0.843)، وبدرجة استجابة مرتفعة جدا، وتوصي الدراسة بإدراج موضوعات مسائل مهارات التفكير العليا ضمن مقررات إعداد وتعليم معلمي الرياضيات بالمملكة العربية السعودية، وتكثيف برامج التطوير المهني المقدمة لمعلمي الرياضيات حول مسائل مهارات التفكير العليا وأساليب تقديمها من خلال الأنشطة الإثرائية.
The study aimed to identify The reality of using enrichment activities for elementary school mathematics teachers to solve higher-order thinking skills math problems through the Madrasati Platform. To achieve this, a descriptive survey methodology was adopted. The results show that mathematics teachers’ responses were high about the reality of using enrichment activities for elementary school mathematics teachers to solve higher-order thinking skills math problems through the Madrasati Platform, with an average of (3.95) and a standard deviation of (0.743) with high responses. The eighth element appeared as the highest degree of response by mathematics teachers (attention to individual differences among students when participating in enrichment activities to solve higher-order thinking skills problems) with a mean of (4.26), a standard deviation of (0.843), and a very high degree of response. The study recommends including the topics of higher-order thinking skills issues within the curricula for preparing and teaching mathematics teachers in the Kingdom of Saudi Arabia, and intensifying the professional development programs provided to mathematics teachers on higher-order thinking skills issues and methods of presenting them through enrichment activities.

الكلمات الرئيسية