صعوبات تعليم الرياضيات عن بُعد في التعليم العام ــ منصة "مدرستي" نموذجًا ــ من وجهة نظر المعلمين والمعلمات Difficulties teaching mathematics distance; public education - "Madrasati" platform as an example - from the point of view of male and female teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التعليم إدارة تعليم منطقة الرياض

2 أستاذ تعليم الرياضيات جامعة الملك سعود - كلية التربية

المستخلص

هدف البحث للتعرف على الصعوبات التي تواجه تعليم الرياضيات عن بعد من خلال منصة "مدرستي" في التعليم العام من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، واستخدم البحث المنهج الوصفي المسحي، وتكون مجتمع البحث وعينته من جميع معلمي ومعلمات الرياضيات بمحافظة شقراء، البالغ عددهم (188) معلمًا ومعلمة؛ وقد تم اتباع أسلوب الحصر الشامل، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتألفت الاستبانة من أربعة محاور أساسية تتعلق بالصعوبات التي تواجه كلًا من: (المعلم، والطالب، والمنهج، والأسرة) وبمجموع (42) عبارةً، وأظهرت النتائج أن أبرز الصعوبات التي تواجه تعليم الرياضيات عن بُعد من خلال منصة "مدرستي" تمثلت في الصعوبات المتعلقة بالأسرة وذلك بدرجة عالية، وبمتوسط حسابي بلغ (3,97 من 5)، يليها الصعوبات المتعلقة بالطالب بدرجة عالية، بمتوسط حسابي بلغ (3,87 من 5)، يليها الصعوبات المتعلقة بالمعلم بدرجة عالية، بمتوسط حسابي بلغ (3,67 من 5)، وأخيرًا جاءت الصعوبات المتعلقة بالمنهج بدرجة عالية، بمتوسط حسابي بلغ (3,55 من 5).
The research aims to identify the difficulties that face Math teachers on distance through Madrasati platform in general education through the perspective of male & female teachers. The study followed a descriptive survey methodology; The study population included all male and female mathematics teachers in the Shagra Governorate, totaling 188 teachers. Due to the limited population, a comprehensive census approach was used. The questionnaire is used as a tool to gather data which consisted From four basic axes related to the difficulties facing: (the teacher, the student, the curriculum, and the family), with a total of 42 statements, The results of the study showed that the most marked difficulties represented in the difficulties related with family with a high degree (mean score 3.97 out of 5), then difficulties related with student with a high degree (mean score 3.87 out of 5), then difficulties related with teacher with a high degree (mean score 3.67 out of 5), and finally, difficulties related with curriculum with a high degree (mean score 3.55 out of 5).

الكلمات الرئيسية